Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-12-2014-29

RK-12-2014-29.doc  RK-12-2014-29pr01.doc  RK-12-2014-29pr02.doc  RK-12-2014-29pr03.doc  RK-12-2014-29pr04.doc
Číslo materiálu29
Číslo jednacíRK-12-2014-29
NázevZajištění dopravní obslužnosti Kraje Vysočina - tarifní systém
Zpracoval V. Zikán, P. Bartoš, H. Motlová
Předkládá H. Strnadová
Počet příloh
Popis problémuTento materiál je předkládán Radě Kraje Vysočina v souladu s harmonogramem prací dle usnesení 1310/25/2013/RK. Odbor dopravy a silničního hospodářství (ODSH) předkládá radě kraje k rozhodnutí, zda součástí přípravy tzv. komplexního dopravního systému Kraje Vysočina mají být také opatření na straně tarifního systému a způsobu odbavování cestujících. Tyto otázky lze řešit prostřednictvím projektu optimalizace veřejné dopravy, ale vzhledem k jejich náročnosti je vhodnější řešit je samostatným zadáním dalšího projektu.

Komplexní přístup v jízdních řádech (dopravní integrace)
Podle zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících a o změně dalších zákonů, kraje zajišťují dopravní obslužnost veřejnými službami v přepravě cestujících veřejnou drážní osobní dopravou (vlaky), veřejnou linkovou dopravou (autobusy) a vzájemným propojením těchto služeb.
Vzájemné propojení těchto služeb představuje jejich dopravní integraci, kdy se autobusy s vlaky vhodně doplňují, mají spolu provázané jízdní řády a navazují na sebe. Dopravní integrace je předpokladem k zajištění efektivní veřejné dopravy, která musí být vnímána jako komplexní služba, nikoli v rozdělení na dva na sobě nezávislé systémy vlaků a autobusů. Dopravní integrace ještě není integrací tarifní, ale může být jedním z východisek pro tarifní integraci (např. kvůli usnadnění přestupů, jelikož cesta s přestupem je pro cestující nepříjemná i tím, že je dražší). Problematika dopravní integrace bude součástí kroku optimalizace veřejné dopravy v souladu s postupem prací dle usnesení 1310/25/2013/RK.

Komplexní přístup v tarifu (tarifní integrace)
Tarifní integrace se v podmínkách České republiky označuje jako integrovaný dopravní systém . Tarifní integrace představuje jednotný ceník jízdného a společnou jízdenku pro všechny zahrnuté druhy dopravy (vlaky, autobusy, městská hromadná doprava - MHD). Integrovány mohou být:
- pouze časové předplatní jízdenky, které zvýhodňují pravidelné cestující do škol a zaměstnání (v Kraji Vysočina kromě nabídek na železnici a v MHD neexistují);
- časové předplatní jízdenky i jednotlivé jízdné.

Existuje několik druhů integrovaných tarifů. Některé jsou vhodné např. do okolí velkých měst, do regionů s polycentrickým uspořádáním, i do oblastí s venkovským charakterem atd. Výhody a nevýhody různých tarifů jsou popsány v příloze materiálu RK-12-2014-29, př. 2. Například v podmínkách Kraje Vysočina lze doporučit zónově-relační tarif. Území Kraje Vysočina by bylo rozděleno do malých tarifních zón po cca 2 až 3 obcích. Cena jízdenky by se nepočítala dle počtu ujetých zón, jako je tomu v IDS JMK (zónový tarif), ale všechny zóny by měly mezi sebou pevně stanovenou cenu jízdného (odtud zónově-relační tarif). Cestující by pak nemusel počítat zóny, jen by si pamatoval název obce, do které cestuje, popř. číslo cílové zóny. Tento tarif je velmi blízký standardnímu kilometrickému tarifu, avšak odstraňuje jeho nedostatky - kdy cesta s přestupem anebo cesta oklikou, kdy autobus obsluhuje obce mimo hlavní trasu, je dražší apod. Navíc umožňuje zavést předplatní jízdenky, týdenní nebo měsíční, čímž se zvyšuje věrnost cestujících systému veřejné dopravy. Tento tarif je užíván ve venkovských oblastech Dolního Rakouska a v krajích Pardubickém, Královéhradeckém a Libereckém.

Tarifní integrací vznikají náklady na zavedení systému (jednorázové investiční náklady na odbavovací zařízení a související zařízení a software), jeho správu a provoz (trvalé náklady na mzdy, klíčování tržeb mezi dopravce apod.) a na tzv. protarifovací ztrátu . Ta je způsobená
- tím, že po přestupu si cestující nekupuje novou jízdenku, jejíž cena opět obsahuje tzv. nástupní sazbu (kilometrický tarif není zcela lineární, první kilometry jsou dražší),
- zavedením výhodnějších předplatních jízdenek
- a dalšími vlivy vyplývajícími z konstrukce jednotného tarifu.
Na druhou stranu je protarifovací ztráta snižována zvýšenou atraktivitou systému veřejné dopravy, a tedy zvýšeným zájmem cestujících, popř. snížením tempa poklesu jejich zájmu o veřejnou dopravu. Výše protarifovací ztráty tedy závisí zejména na správné konstrukci tarifu. Hrubý odhad finanční náročnosti je předmětem RK-29-2014-29, př. 4.

Obdobně na území Kraje Vysočina je třeba zvážit spádovost města Brna, které významně ovlivňuje přepravní poptávku ve východních částech kraje (viz plánek přepravních vztahů v příloze RK-12-2014-29, př. 1). Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že na území jednoho kraje (regionu) mohou fungovat integrované tarify sousedních regionů, popř. více integrovaných tarifů, a to podle spádovosti a charakteru území, nikoli pouze jen podle administrativního členění. Například ve Vídni a v přiléhajících částech země Dolní Rakousko a země Burgenland platí zónový tarif VOR, zatímco ve zbývajících částech země Dolního Rakousko a země Burgenland platí zónově-relační tarif VVNB, a to včetně ryze venkovské oblasti Waldviertel, která je od Vídně již značně vzdálena (přes 100 km). Ačkoli tarify VOR a VVNB jsou rozdílné, jsou spolu propojeny. Podobné příklady můžeme najít také v Německu.

Technicky jsou možné následující varianty tarifní koncepce:
a) vlastní integrovaný tarif Kraje Vysočina na celém území kraje s možností propojení na integrované tarify sousedních krajů; popis možných variant tarifů, jejich výhod a nevýhod je uveden v příloze materiálu RK-12-2014-29, př. 2;
b) v části území Kraje Vysočina využití tarifu Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje (IDS JMK), ve zbývající části vlastní integrovaný tarif Kraje Vysočina s možností propojení na tarif IDS JMK a integrované tarify sousedních krajů;
c) v části území Kraje Vysočina využití tarifu IDS JMK, zbývající část území Kraje Vysočina tarifně neintegrována;
d) celé území Kraje Vysočina tarifně neintegrováno.

Tarifní integraci lze zavádět postupnými kroky nezávisle na optimalizaci systému veřejné dopravy (dopravní integraci), ideálně před dopravní integrací, ale není to podmínkou. Je také možné provést tarifní integraci bez prohloubení dopravní integrace, tedy na současných jízdních řádech. Hlavním efektem je pak zavedení předplatních jízdenek.
V zadávací dokumentaci na výběr dopravců je třeba definovat požadavky na odbavovací zařízení a další systémy dopravců, aby byli technicky připraveni na přechod k integrovanému tarifu na začátku nebo v průběhu kontraktu.

Elektronické odbavování cestujících (čipové karty)
Elektronické odbavení cestujících (v podmínkách České republiky nejčastěji způsobem bezkontaktních čipových karet) samo o sobě ještě nepředstavuje tarifní integraci, jelikož pouze nahrazuje hotovost elektronickými penězi - prostřednictvím platby elektronickou peněženkou. Čipové karty jsou však v integrovaných dopravních systémech většinou používány z důvodu možnosti přesnějšího klíčování tržeb mezi dopravce, lepších možností vyhodnocování dopravního systému a jako nosič předplatního jízdného. Různé varianty využití čipových karet v dopravním systému, jejich výhody a nevýhody, jsou popsány v materiálu RK-12-2014-29, př. 3.
Návrh řešení ODSH předkládá radě kraje k posouzení následující varianty:
- varianta A1) součástí přípravy tzv. komplexního dopravního systému bude vypracování projektu vlastního integrovaného zónově-relačního tarifu Kraje Vysočina na celém území kraje s možností propojení na integrované tarify sousedních krajů
- varianta A2) součástí přípravy tzv. komplexního dopravního systému bude vypracování projektu vlastního integrovaného zónového tarifu Kraje Vysočina na celém území kraje s možností propojení na integrované tarify sousedních krajů
- varianta B1) součástí přípravy tzv. komplexního dopravního systému bude vypracování projektu vlastního integrovaného zónově-relačního tarifu Kraje Vysočina v části jeho území s možností propojení na integrované tarify sousedních krajů; součástí projektu bude implementace tarifu IDS JMK ve zbývající části Kraje Vysočina, projekt vyžaduje úzkou spolupráci s Jihomoravským krajem a koordinátorem veřejné dopravy společností KORDIS JMK, a. s.
- varianta B2) součástí přípravy tzv. komplexního dopravního systému bude vypracování projektu vlastního integrovaného zónového tarifu Kraje Vysočina v části jeho území s možností propojení na integrované tarify sousedních krajů; součástí projektu bude implementace tarifu IDS JMK ve zbývající části Kraje Vysočina, projekt vyžaduje úzkou spolupráci s Jihomoravským krajem a koordinátorem veřejné dopravy společností KORDIS JMK, a. s.
- varianta C) součástí přípravy tzv. komplexního dopravního systému bude vypracování projektu implementace tarifu IDS JMK na části území Kraje Vysočina, projekt vyžaduje úzkou spolupráci s Jihomoravským krajem a koordinátorem veřejné dopravy společností KORDIS JMK, a. s.; zbývající část území Kraje Vysočina nebude tarifně integrována
- varianta D1) tarifní integrace nebude součástí tzv. komplexního dopravního systému; bude zadán k vypracování projekt implementace přestupního kilometrického jízdného s využitím technologie bezkontaktních čipových karet a jejich vzájemného uznávání mezi dopravci dle materiálu RK-12-2014-29, př. 2 a RK-12-2014-29, př. 3
- varianta D2) tarifní integrace nebude součástí tzv. komplexního dopravního systému; bude vyhlášen jednotný kilometrický tarif dle materiálu RK-12-2014-29, př. 2
- varianta D3) tarifní integrace nebude součástí tzv. komplexního dopravního systému; bude zachován stávající kilometrický tarif bez jakýchkoliv úprav, každý dopravce bude mít svůj vlastní tarif

ODSH doporučuje Radě Kraje Vysočina:
- rozhodnout o způsobu řešení tarifního systému a způsobu odbavování cestujících v Kraji Vysočina v rámci přípravy komplexního dopravního systému Kraje Vysočina dle varianty A1,
- uložit odboru dopravy a silničního hospodářství zapracovat variantu A1 řešení tarifního systému a způsobu odbavování cestujících v Kraji Vysočina do zadání pro zpracovatele komplexního dopravního systému Kraje Vysočina a zahájit jednání s obcemi v Kraji Vysočina o způsobu řešení tarifního systému a způsobu odbavování cestujících v Kraji Vysočina v rámci přípravy komplexního dopravního systému Kraje Vysočina dle varianty A1 materiálu RK-12-2014-29.
StanoviskaPracovní tým pro řešení úkolu Komplexní dopravní systém Kraje Vysočina doporučuje radě kraje rozhodnout o přípravě zónově relačního tarifu, v rámci řešení tarifního systému a způsobu odbavování cestujících v Kraji Vysočina.
Návrh usneseníRada kraje
rozhoduje
o způsobu řešení tarifního systému a způsobu odbavování cestujících v Kraji Vysočina v rámci přípravy komplexního dopravního systému Kraje Vysočina dle varianty XX materiálu RK-12-2014-29;
ukládá
* odboru dopravy a silničního hospodářství zapracovat variantu XX řešení tarifního systému a způsobu odbavování cestujících v Kraji Vysočina do zadání pro zpracovatele komplexního dopravního systému Kraje Vysočina ;
* odboru dopravy a silničního hospodářství zahájit jednání s obcemi v Kraji Vysočina o způsobu řešení tarifního systému a způsobu odbavování cestujících v Kraji Vysočina v rámci přípravy komplexního dopravního systému Kraje Vysočina dle varianty XX materiálu RK-12-2014-29.
Odpovědnost odbor dopravy a silničního hospodářství
Termín 31. 12. 2016
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz