Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-07-2014-52

RK-07-2014-52.doc  RK-07-2014-52pr01.pdf  RK-07-2014-52pr02.pdf
Číslo materiálu52
Číslo jednacíRK-07-2014-52
NázevInformace o doporučení výběrové komise MPSV k podpoře projektů Transformace ÚSPMP Těchobuz II. a Transformace ÚSP Křižanov II. z Integrovaného operačního programu
Zpracoval J. Bína, E. Komínková
Předkládá V. Švarcová
Počet příloh
Popis problémuKraj Vysočina navrhl zařazení Ústavu sociální péče pro mentálně postižené Těchobuz, p. o. (dnes Domov Jeřabina, p. o.) a Ústav sociální péče Křižanov, p. o. do projektu transformace pobytových zařízení sociální péče, jejichž investiční náklady jsou financované z Integrovaného operačního programu. Důvodem byla skutečnost, že obě organizace sídlí v areálu zámku, který po stavební stránce nevyhovuje potřebám bydlení současného počtu klientů a požadavkům na kvalitní způsob poskytování sociálních služeb a není ani vhodný k zásadní přestavbě. Transformace obou zařízení již byla zahájena prostřednictvím projektu Transformace ÚSPMP Těchobuz I. a III. a Transformace ÚSP Křižanov I.

Projekty Transformace ÚSPMP Těchobuz II a Transformace ÚSP Křižanov I jsou navazující a MPSV v procesu hodnocení rozhodlo, že jsou způsobilé k tomu, aby jim byla poskytnuta dotace. Protože však nyní nemá prostředky na plné krytí dotace pro tyto projekty, nemohla jim být dotace přidělena a jsou s projekty z ostatních krajů zařazeny v pořadníku, podle kterého jim budou přidělovány prostředky, pokud se předkladatel rozhodne pro jejich realizaci. U všech projektů MPSV provedlo oslovení předkladatele, zda a z jakých podmínek mají zájem o realizaci podaného projektu (viz přílohy 1 a 2 předloženého materiálu).

Předfinancování obou projektů schválilo zastupitelstvo Usnesením 0059/01/2012/ZK a Usnesením 0246/03/2011/ZK. V současné době dochází u obou projektů k dokončování realizační projektové dokumentace a k její kontrole na MPSV.
Oba projekty prošly výběrovou komisí MPSV a byly doporučeny k finanční podpoře z IOP. Vzhledem k současnému stavu čerpání prostředků z Integrovaného operačního programu v oblasti intervence 3.1 - Služby v oblasti sociální integrace, byly projekty i přes úspěšné hodnocení zařazeny do seznamu náhradních projektů v pořadí 1. Transformace ÚSPMP Těchobuz II. s rozpočtem 64 416 411,17,- Kč, z toho způsobilé výdaje ve výši
60 298 687,- Kč a v pořadí 3. Transformace ÚSP Křižanov II. s rozpočtem 52 872 057,- Kč z toho způsobilé výdaje ve výši 49 426 439,89,- Kč. Prvním třem projektům v náhradním seznamu byla nabídnuta zbývající částka k čerpání ve výši 27 263 112,- Kč. Vzhledem k tomu, že projekty byly schváleny jako celky, v případě čerpání prostředků z IOP je třeba zrealizovat projekt v celém rozsahu. Rozdíl mezi poskytnutou dotací a rozpočtem projektu bude třeba zafinancovat z rozpočtu kraje. Dotaci ve výši 27 263 112,- Kč lze použít na financování pouze jednoho z uvedených projektů. MPSV tak požaduje stanovisko, zda bude kraj pokračovat v realizaci těchto projektů a zda bude čerpat výše zmíněnou dotaci za těchto podmínek. V případě předfinancování projektu nemusí kraj čerpat uvedenou dotaci v této výši, ale může sdělit MPSV zájem o dofinancování případné dotace až do výše způsobilých výdajů projektu v případě, že dojde k navýšení prostředků v oblasti intervence 3.1 - Služby v oblasti sociální integrace. K této situaci může dojít z důvodu nečerpání přidělené dotace v plné výši v projektech transformace realizovaných v ostatních krajích. Tato skutečnost bude známa po ukončení výběrových řízení na stavební práce v těchto projektech, kde dochází zpravidla ke snížení hodnoty stavby a tedy i ke snížení reálného rozpočtu projektu. Rozdíl mezi skutečným rozpočtem projektu a schválenou dotací z IOP bude použit na dofinancování projektů dle pořadí uvedeném v seznamu náhradních projektů. Vzhledem k umístění projektu Transformace ÚSPMP Těchobuz II. na 1. místě, lze reálně očekávat navýšení dotace.
Návrh řešení Navrhujeme radě kraje vzít na vědomí informaci o doporučení výběrové komise MPSV k podpoře projektu Transformace ÚSPMP Těchobuz II. z Integrovaného operačního programu dle RK-07-2014-52, př. 1 a uložit odboru sociálních věcí zpracovat odpověď spočívající v informování MPSV o pokračování v realizaci projektu Transformace ÚSPMP Těchobuz II. s využitím dotace z IOP, ne však v nabídnuté výši, ale formou předfinancování projektu z rozpočtu kraje a pozdějším využitím dofinancované dotace po ukončení výběrových řízení v ostatních krajích.
Projekt Transformace ÚSPMP Těchobuz II v případě Domova Jeřabina uzavírá proces úplné transformace zařízení s cílem opuštění původního areálu zámku a zahájení poskytování pobytových služeb komunitního typu v běžném prostředí měst a obcí všem uživatelům Domova Jeřabina s mentálním a kombinovaným postižením. Tento projekt s nárokem na dotaci 60 mil. Kč je v rámci pořadníku první pod čarou a z ústní konzultace vyplývá, že na něj bude přednostně přidělena částka 27 mil. Kč i veškeré další prostředky získané nižším čerpáním v jiných projektech, pokud se kraj rozhodne pro jeho realizaci. Možnost získání dalších prostředků sníženým čerpáním v jiných projektech považujeme za pravděpodobnou, protože v mnoha případech bývají zejména dodávky staveb vysoutěžené za nižší ceny, než je uvedeno v rozpočtech projektů. MPSV také provede jednání s jednotlivými kraji o projektech, které se dosud nerealizují dle harmonogramu, a bude žádat závazné vyjádření k jejich další realizaci. V tomto procesu je možné i odstoupení od realizace některého projektu, ale pro získání plné dotace mohou být dostatečné rozdíly mezi rozpočtovanými a vysoutěženými cenami. V současné době by v realizaci projektu proběhlo vyhlášení výběrového řízení a souběžně s jeho realizací může OSV sledovat pravděpodobnost získání dalších prostředků na projekt. Před uzavřením smlouvy o dodávce stavby neponese realizace projektu další významné náklady.

Navrhujeme radě kraje vzít na vědomí informaci o doporučení výběrové komise MPSV k podpoře projektu Transformace ÚSP Křižanov II. z Integrovaného operačního programu dle RK-07-2014-52, př. 2 a uložit odboru sociálních věcí zpracovat odpověď spočívající v informování MPSV o tom, že v případě projektu Transformace ÚSP Křižanov II nemá kraj o jeho realizaci za nabídnutých podmínek a v termínech stávajícího Integrovaného operačního programu zájem, ale bude se připravovat na jeho realizaci v případě vypsání vhodného dotačního titulu.
Projekt Transformace ÚSP Křižanov II. řeší částečnou transformaci zařízení s cílem snížení kapacity pobytové služby v současném sídle organizace v areálu zámku a tím zvýšení kvality prostředí a podmínek pro poskytování pobytových služeb. V pořadníku je až na třetím místě pod čarou a možnost přidělení plné dotace je méně pravděpodobná. Možnost získání prostředků není vyloučena, ale jejich přidělení by přišlo v takovém termínu, že by nezbyl dostatek času na realizaci do data předpokládaného ukončené financování v roce 2015. Mohl by však být v připravené podobě realizován v dalším plánovacím období, protože vzhledem k mezinárodním úmluvám je pravděpodobné, že projekty tohoto typu budou financovány.
StanoviskaStanoviska nebyla vyžádána.
Návrh usneseníRada kraje
bere na vědomí
informaci o doporučení výběrové komise MPSV k podpoře projektů Transformace ÚSPMP Těchobuz II. a Transformace ÚSP Křižanov II. z Integrovaného operačního programu dle materiálů RK-07-2014-52, př. 1 a RK-07-2014-52, př. 2;
ukládá
* odboru sociálních věcí zpracovat odpověď spočívající v informování MPSV o pokračování v realizaci projektu Transformace ÚSPMP Těchobuz II. s využitím dotace z IOP, ne však v nabídnuté výši, ale formou předfinancování projektu z rozpočtu kraje a pozdějším využitím dofinancované dotace po ukončení výběrových řízení v ostatních krajích;
* odboru sociálních věcí zpracovat odpověď v informování MPSV o tom, že v případě projektu Transformace ÚSP Křižanov II nemá kraj o jeho realizaci za nabídnutých podmínek a v termínech stávajícího Integrovaného operačního programu zájem, ale bude se připravovat na jeho realizaci v případě vypsání vhodného dotačního titulu.
Odpovědnost OSV
Termín 30. 11. 2015
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz