RK-06-2005-24.doc RK-06-2005-24pr1.xls RK-06-2005-24pr2.xls RK-06-2005-24pr3.xls RK-06-2005-24pr4.xls RK-06-2005-24pr5.xls | |
Číslo materiálu | 24 |
Číslo jednací | RK-06-2005-24 |
Název | Darování movitého majetku sloužícího k zajištění lékařské služby první pomoci obcím |
Zpracoval | H. Kolouchová, D. Buřičová |
Předkládá | V. Švarcová |
Počet příloh | |
Popis problému | Organizaci a úhradu lékařské služby první pomoci (dále též "LSPP") zabezpečují v územním obvodu kraje Vysočina orgány pověřených obcí, jež uzavírají smlouvy s konkrétními zdravotnickými zařízeními. Tento postup kraje při zabezpečení LSPP rada kraje i pro rok 2005 schválila svým usnesením č. 0068/03/2005/RK ze dne 11. 1. 2005. Lékařská služba první pomoci zůstala v případě měst Třebíč, Moravské Budějovice, Bystřice nad Pernštejnem, Velké Meziříčí a Velká Bíteš ještě do konce roku 2004 součástí činnosti Zdravotnické záchranné služby kraje Vysočina, příspěvkové organizace, která byla rovněž správcem užívaného majetku. Od 1. 1. 2005 však již organizace tuto činnost nevykonává, LSPP je oddělena od zdravotnické záchranné služby (dále též "ZZS") - v rámci procesu transformace ZZS byla tato skutečnost schválena zastupitelstvem kraje. Je vhodné pro kontinuální pokračování této služby a započetí činnosti LSPP u jiných subjektů převést majetek, který dosud LSPP užívala a není využitelný v rámci sloučené Zdravotnické záchranné služby kraje Vysočina, na příslušnou obec, která tuto službu pro občany zajišťuje a která o převod tohoto majetku projevila zájem. LSPP poskytuje jiný druh přednemocniční zdravotní péče než ZZS a je financována především ze dvou zdrojů. Od obcí s využitím dotace od kraje a dále od zdravotních pojišťoven na základě vykázaných výkonů. Od roku 2003 poskytuje kraj Vysočina vybraným městům prostředky na zajištění LSPP. I v roce 2005 se výše této dotace nezmění a kraj stejně tak jako v předchozích letech převede prostředky do rozpočtu příslušného města. Celková výše finančních prostředků vyčleněných na LSPP, která zůstává ve stejné výši jako v letech předcházejících, bude rozdělena na jednotlivé spádové oblasti v rámci kraje podle počtu obyvatel v dané spádové oblasti. V návaznosti na zákon č. 387/2004 Sb., o změnách hranic krajů, dochází ke změně výše částky na jednoho obyvatele dané spádové oblasti, a to z původních cca 63,- Kč na 64,- Kč. Částka se obsahově nemění, zahrnuje finanční prostředky k zabezpečení všech typů lékařské služby první pomoci. LSPP zabezpečuje lékařské ošetření v případech náhle vzniklého onemocnění či náhlého zhoršení zdravotního stavu, a to pokud nedochází k bezprostřednímu ohrožení zdraví či života; v podstatě nahrazuje činnost praktických lékařů mimo ordinační hodiny. Ti sice dostávají kapitační platby (platba na osobu - pacienta vedeného v evidenci u lékaře), ale neposkytují "kapitační péči" a nestarají se přiměřeně mimo svoje ordinační hodiny o své nemocné pacienty. ZZS naproti tomu poskytuje zdravotnickou pomoc v situacích, kdy k bezprostřednímu ohrožení zdraví či života dochází, v žádném případě nemůže suplovat LSPP, např. jako tzv. "lepší LSPP", a zabývat se například chřipkovou epidemií, teplotami pacientů, průjmy a zdlouhavě vyšetřovat pacienty a předepisovat jim léky. ZZS musí být trvale připravena k okamžitým zásahům. Jestliže vezmeme v úvahu i cenu 1 km jízdy plně vybavené sanitky ZZS, pak nemůže LSPP nahrazovat ani z důvodů podstatně dražší služby. |
Návrh řešení | Navrhujeme radě kraje, aby v souladu s ustanovením § 628 zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, doporučila zastupitelstvu schválit: - darování movitého majetku o celkové pořizovací hodnotě 215.561,90,- Kč městu Velké Meziříčí, - darování movitého majetku o celkové pořizovací hodnotě 121.499,90,- Kč městu Bystřice nad Pernštejnem, - darování movitého majetku o celkové pořizovací hodnotě 115.073,95,- Kč městu Třebíč, - darování movitého majetku o celkové pořizovací hodnotě 112.015,- Kč městu Moravské Budějovice. V případě výše uvedených měst se jedná o darování věcí v celkové hodnotě nad 100 000 Kč, které jsou využívány ve prospěch lékařské služby první pomoci a které bezprostředně souvisejí s touto činností. Rozhodování o těchto úkonech je tudíž dle § 36 odst. 1 písm. b) zákona o krajích vyhrazeno zastupitelstvu kraje. Současně v tomto materiálu doporučujeme radě kraje schválit darování movitých věcí o celkové pořizovací hodnotě 7.775,- Kč městu Velká Bíteš. Seznamy darovaného majetku jsou uvedeny v příloze 1 až 5 materiálu RK-06-2005-24. Předmětem darování nejsou zásoby (léky apod.), nabyté vlastní činností Zdravotnické záchranné služby kraje Vysočina. Návrh předpokládá uzavření darovacích smluv mezi krajem a uvedenými městy. |
Stanoviska | Stanoviska nebyla vyžádána. |
Návrh usnesení | Rada kraje doporučuje * zastupitelstvu kraje v souladu s ust. § 628 zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, schválit darování movitého majetku dle materiálu RK-06-2005-24, př. 1 městu Velké Meziříčí; * zastupitelstvu kraje v souladu s ust. § 628 zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, schválit darování movitého majetku dle materiálu RK-06-2005-24, př. 2 městu Bystřice nad Pernštejnem; * zastupitelstvu kraje v souladu s ust. § 628 zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, schválit darování movitého majetku dle materiálu RK-06-2005-24, př. 3 městu Třebíč; * zastupitelstvu kraje v souladu s ust. § 628 zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, schválit darování movitého majetku dle materiálu RK-06-2005-24, př. 4 městu Moravské Budějovice a schvaluje v souladu s ust. § 628 zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, darování movitého majetku dle materiálu RK-06-2005-24, př. 5 městu Velká Bíteš. |
Odpovědnost | odbor sociálních věcí a zdravotnictví |
Termín | 31. 3. 2005 |