Popis problému |
Nemocnice kraje Vysočina se v poslední době ve svých opatřeních pro zlepšování hospodaření zaměřují na oblast poskytování vlastní zdravotní péče. Rovněž v obslužných provozech našich nemocnic, které se podílí na zajištění kvality zdravotní péče, zůstává vysoký potenciál možností "čistší produkce". Čistší produkce znamená nejen environmentální efekty, ale rovněž ekonomické úspory.
Vývoj v oblasti ochrany životního prostředí směřuje od původní strategie ředění znečištění, spoléhající se na absorpční kapacitu životního prostředí, přes mezistupeň kontroly a řízení znečištění a vznik technologií na ochranu životního prostředí, tzv. koncových technologií, do oblasti prevenčních opatření čistší produkce integrovaných do výrobních procesů, technologií a oblasti služeb. Tento trend znamená posun od dodatečné nápravy k prevenci a od normativní regulace k ekonomickým nástrojům. Čistší produkce je stálá aplikace integrační prevenční strategie zaměřená na procesy, výrobky a služby s cílem zvýšit jejich efektivnost...
Ekologická řešení, která v době "koncových technologií" znamenala vždy investiční i provozní náročnost, jejichž důsledkem bylo zhoršení ekonomických bilancí daného subjektu, mohou při zavedení prevenční strategie čistší produkce znamenat naopak ekonomické úspory.
V případě lůžkových oddělení nemocnic, které navrhujeme zařadit do krajského projektu (nemocnice H. Brod, Jihlava, Nové Město na Moravě, Pelhřimov, Třebíč), zůstává potenciál možných úspor v logistice zdravotních materiálů a léků (objednávání, nákup, evidence, správné skladování a spotřeba materiálů s cílem udržení optimálních zásob a minimalizace ztrát prošlou expirací). Vyspělá logistika předpokládá funkční řídící systém, přesné definování práv a odpovědností, zavedení celkově systémového přístupu. Očekávat lze snížení nákladů v oblasti třídění a logistiky odpadů (nákladné zneškodňování spalováním pouze skutečně nebezpečného odpadu, zainteresovanost pracovníků na celkovém výsledku, zavádění sterilizace pro zjednodušení následné manipulace s odpadem a zneškodňování téměř veškerého odpadu na úrovni odpadu komunálního).
U pomocných provozů nemocnic je potenciál možností ekonomických úspor např. ve snížení energetické náročnosti budov (izolační materiály, regulace teploty v jednotlivých pracovních prostorách, regulace či omezení vlhkosti, motivace k úsporám), ale i v poskytování služeb dalším subjektům, pronájmu prostor, hospodářské dopravě atd.
U zvláštních provozů lze očekávat potenciál možností ekonomických úspor v oblasti investičních opatření s rychlou návratností nákupem automatických zařízení, která minimalizují spotřeby materiálu nebo potřebný čas personálu. Určitý potenciál může být rovněž nalezen v třídění a recyklaci odpadů z laboratoří.
Hlavní překážkou využití potenciálu "Projektu čistší produkce ve zdravotnictví" je absence motivace zainteresovaných pracovníků na všech stupních k úsporám. Tuto dosavadní překážku lze odstranit ve spolupráci s vedením nemocnic. Jde o motivaci ředitele nemocnice a při účasti nemocnice v programu o motivaci jednotlivých účastníků projektu. Vypracování systému materiálových a energetických toků podrobené analýze je nezbytné pro zavedení účinného systému řízení materiálových a energetických toků, zabraňující ztrátám.
|
Návrh řešení |
V ČR byl schválen Národní program čistší produkce. Centrum čistší produkce Brno zpracovalo krajský program zdravotnických zařízení s názvem "Projekt čistší produkce ve zdravotnictví".
Metodika hodnocení možností čistší produkce je využitelná i v rámci nemocnic v kraji Vysočina jako nástroj řízení. Projekt čistší produkce na základě vstupního zhodnocení, analýz vstupů a výstupů, jejich bilančního zhodnocení provede identifikaci a kvantifikaci ekonomických ztrát. Výstupem projektu bude návrh opatření, které přinesou ekonomické a environmentální efekty.
Ekonomický efekt z projektu jednoho nemocničního zařízení je předpokládán ve výši min.
1 mil. Kč.
V případě, že budeme zařazeni do krajského projektu čistší produkce ve zdravotnictví, budou celkové náklady kryty z 90% SFŽP, 10% bude pokryto dalšími zainteresovanými stranami (krajem, případně zúčastněnými nemocnicemi).
|