Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-03-2005-30

RK-03-2005-30.doc  RK-03-2005-30pr1.doc  RK-03-2005-30pr2.doc
Číslo materiálu30
Číslo jednacíRK-03-2005-30
NázevProjekt čistší produkce ve zdravotnictví
Zpracoval J. Koten
Předkládá V. Švarcová
Počet příloh
Popis problému Nemocnice kraje Vysočina se v poslední době ve svých opatřeních pro zlepšování hospodaření zaměřují na oblast poskytování vlastní zdravotní péče. Rovněž v obslužných provozech našich nemocnic, které se podílí na zajištění kvality zdravotní péče, zůstává vysoký potenciál možností "čistší produkce". Čistší produkce znamená nejen environmentální efekty, ale rovněž ekonomické úspory. Vývoj v oblasti ochrany životního prostředí směřuje od původní strategie ředění znečištění, spoléhající se na absorpční kapacitu životního prostředí, přes mezistupeň kontroly a řízení znečištění a vznik technologií na ochranu životního prostředí, tzv. koncových technologií, do oblasti prevenčních opatření čistší produkce integrovaných do výrobních procesů, technologií a oblasti služeb. Tento trend znamená posun od dodatečné nápravy k prevenci a od normativní regulace k ekonomickým nástrojům. Čistší produkce je stálá aplikace integrační prevenční strategie zaměřená na procesy, výrobky a služby s cílem zvýšit jejich efektivnost... Ekologická řešení, která v době "koncových technologií" znamenala vždy investiční i provozní náročnost, jejichž důsledkem bylo zhoršení ekonomických bilancí daného subjektu, mohou při zavedení prevenční strategie čistší produkce znamenat naopak ekonomické úspory. V případě lůžkových oddělení nemocnic, které navrhujeme zařadit do krajského projektu (nemocnice H. Brod, Jihlava, Nové Město na Moravě, Pelhřimov, Třebíč), zůstává potenciál možných úspor v logistice zdravotních materiálů a léků (objednávání, nákup, evidence, správné skladování a spotřeba materiálů s cílem udržení optimálních zásob a minimalizace ztrát prošlou expirací). Vyspělá logistika předpokládá funkční řídící systém, přesné definování práv a odpovědností, zavedení celkově systémového přístupu. Očekávat lze snížení nákladů v oblasti třídění a logistiky odpadů (nákladné zneškodňování spalováním pouze skutečně nebezpečného odpadu, zainteresovanost pracovníků na celkovém výsledku, zavádění sterilizace pro zjednodušení následné manipulace s odpadem a zneškodňování téměř veškerého odpadu na úrovni odpadu komunálního). U pomocných provozů nemocnic je potenciál možností ekonomických úspor např. ve snížení energetické náročnosti budov (izolační materiály, regulace teploty v jednotlivých pracovních prostorách, regulace či omezení vlhkosti, motivace k úsporám), ale i v poskytování služeb dalším subjektům, pronájmu prostor, hospodářské dopravě atd. U zvláštních provozů lze očekávat potenciál možností ekonomických úspor v oblasti investičních opatření s rychlou návratností nákupem automatických zařízení, která minimalizují spotřeby materiálu nebo potřebný čas personálu. Určitý potenciál může být rovněž nalezen v třídění a recyklaci odpadů z laboratoří. Hlavní překážkou využití potenciálu "Projektu čistší produkce ve zdravotnictví" je absence motivace zainteresovaných pracovníků na všech stupních k úsporám. Tuto dosavadní překážku lze odstranit ve spolupráci s vedením nemocnic. Jde o motivaci ředitele nemocnice a při účasti nemocnice v programu o motivaci jednotlivých účastníků projektu. Vypracování systému materiálových a energetických toků podrobené analýze je nezbytné pro zavedení účinného systému řízení materiálových a energetických toků, zabraňující ztrátám.
Návrh řešení V ČR byl schválen Národní program čistší produkce. Centrum čistší produkce Brno zpracovalo krajský program zdravotnických zařízení s názvem "Projekt čistší produkce ve zdravotnictví". Metodika hodnocení možností čistší produkce je využitelná i v rámci nemocnic v kraji Vysočina jako nástroj řízení. Projekt čistší produkce na základě vstupního zhodnocení, analýz vstupů a výstupů, jejich bilančního zhodnocení provede identifikaci a kvantifikaci ekonomických ztrát. Výstupem projektu bude návrh opatření, které přinesou ekonomické a environmentální efekty. Ekonomický efekt z projektu jednoho nemocničního zařízení je předpokládán ve výši min. 1 mil. Kč. V případě, že budeme zařazeni do krajského projektu čistší produkce ve zdravotnictví, budou celkové náklady kryty z 90% SFŽP, 10% bude pokryto dalšími zainteresovanými stranami (krajem, případně zúčastněnými nemocnicemi).
Stanoviska Odbor životního prostředí podporuje zapojení zdravotnických zařízení kraje Vysočina do Národního programu čistší produkce, neboť spolupráce Centra čistší produkce Brno s podniky dlouhodobě ukazuje ekonomické přínosy zejména v oblasti úspory energií, což přímo souvisí se snížením zatěžování životního prostředí. V případě potřeby bude odbor životního prostředí spolupracovat s odborem sociálních věcí a zdravotnictví.
Návrh usnesení Rada kraje ukládá odboru sociálních věcí a zdravotnictví v rámci schváleného Národního programu čistší produkce ČR zahájit přípravná jednání pro získání možnosti vypracování projektu čistší produkce ve vybraných zdravotnických zařízeních v kraji Vysočina.
Odpovědnost odbor sociálních věcí a zdravotnictví
Termín 30. 4. 2005
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz