Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-13-2013-50

RK-13-2013-50.doc  RK-13-2013-50pr01.doc  RK-13-2013-50pr02.doc  RK-13-2013-50pr03.doc
Číslo materiálu50
Číslo jednacíRK-13-2013-50
NázevZavedení energetického managementu v podmínkách Kraje Vysočina
Zpracoval D. Vichr, P. Fiala
Předkládá I. Fryšová
Počet příloh
Popis problémuJedná se o materiál týkající se kroků nezbytných pro zavedení energetického managementu u budov ve vlastnictví Kraje Vysočina na základě sledování hospodaření s energiemi prostřednictvím portálu příspěvkových organizací.

Energetický management (dále jen EM ) je soubor opatření, jejichž cílem je efektivní řízení a snižování spotřeby energie. Jedná se o uzavřený cyklický proces neustálého zlepšování energetického hospodářství, který se skládá z následujících činností:
- měření spotřeby energie,
- stanovení potenciálu úspor energie,
- realizace opatření ke snižování spotřeb energií,
- vyhodnocování spotřeby energie a účinnosti realizovaných opatření,
- porovnávání velikosti úspor předpokládaných a skutečně dosažených,
- tvorba a aktualizace energetických koncepcí, energetických plánů, akčních plánů apod.
Zavedení energetického managementu je považováno za relativně systémově nenáročný krok. Cílem je postupné dosahování významných úspor energie a zlepšení organizace práce v oblasti energetiky.

V podmínkách Kraje Vysočina by šlo v této fázi především o získání přehledu o průběhu spotřeb energií jednotlivých příspěvkových organizací (dále jen PO ) a krajského úřadu. Tato data budou dále vyhodnocována a analyzována a budou postupně sloužit k provádění EM, jak je uvedeno v předchozím odstavci. Dále budou tato data k dispozici pro vytváření přehledů o vývoji spotřeb jednotlivých druhů energií, případnému porovnání energetické náročnosti srovnatelných PO Kraje Vysočina (např. škol, nemocnic apod.) a v neposlední řadě budou rovněž sloužit jako relevantní podklady pro doporučení či jiné aktivity zaručující uživatelům budov efektivnější nakládání s energiemi. Tato data budou rovněž sloužit pro stanovení předpokladu spotřeb energií jako jednoho ze základních údajů pro sestavení zadávací dokumentace k veřejné zakázce pro společný nákup energií.
Na základě sesbíraných dat bude možné generovat v datovém skladu (analytických službách) sestavy, které budou dostupné jak pracovníkům KrÚ tak i jednotlivým PO. Přehled základních navrhovaných sestav je obsahem materiálu RK-13-2013-50, př. 3.

Odbor regionálního rozvoje provedl jednání s možnými dodavateli komplexních systémů pro provádění energetického managementu. Tyto systémy obsahují SW, který pracuje se získanými daty, zajišťuje reporting a velmi často i řízení průběhu spotřeby v reálném čase s možností zabránit překračování sjednaných hodnot a zabránění vzniku penále. Data pro svoji práci tyto systémy získávají pomocí tzv. dálkových odečtů úplně automaticky. Takový systém by v podmínkách Kraje Vysočina vč. jeho PO vyžadoval nemalé investiční náklady. Velmi hrubý odhad se pohybuje podle oslovených společností mezi 6 - 10 mil. Kč. Dále je nutno ještě uvažovat s částkou na každoroční provozní náklady na komunikaci, údržbu, update SW atd.

Byli také osloveni i distributoři energií u elektřiny a plynu na území Kraje Vysočina, do jejichž kompetencí měření energií spadá. Podle jejich vyjádření, které zatím Kraj Vysočina obdržel, je předávání dat o naměřených spotřebách technicky možné a nestaví se k němu záporně. I tak by to ale v podmínkách Kraje Vysočina představovalo nemalý náklad. Např. distributor RWE v případě ZP účtuje za umožnění dálkového zpracování odečtů plynoměrů cca 4 500 Kč za jedno odběrné místo (dále jen OM ), což by znamenalo jednorázové vstupní odhadované náklady za všechna odběrná místa u elektřiny a plynu v řádech jednotek milionů. K tomu je třeba ještě připočíst náklady na vytvoření rozhraní, které umožní automatické zpracování dat do SW instalovaného na portálu PO.

Poslední možností je přistoupit k odečtům dat a jejich následnému zadání do systému ručně prostřednictvím jednotlivých PO a KrÚ. Tento způsob má ještě jeden nezanedbatelný aspekt, a to zvýšení povědomí o nutnosti věnovat spotřebě energií trvalou pozornost a zajistit tak, nejenom řádné hospodaření, ale i včasnou reakcí na náhle se zvyšující spotřebu najít důvod tohoto zvýšení, případně včas přijmout opatření k jeho eliminaci.
Návrh řešení Na základě výše popsaných skutečností a zejména s přihlédnutím k ekonomickému hledisku ORR navrhuje Radě Kraje Vysočina, aby pro zajištění sběru dat o spotřebách energií byla na portálu PO Kraje Vysočina vytvořena aplikace (aktuálně ve fázi testování), kde budou moci jednotlivé PO zadávat údaje odečtů měřidel jednotlivých energií za celou PO u jednotlivých OM a to nejen u elektřiny a plynu, ale i případně vody, uhlí, TTO nebo LTO.

Provádění odečtů se bude řídit zpracovaným manuálem viz materiál RK-13-2013-50, př. 1 resp. RK-13-2013-50, př. 2. Přílohy se liší navrhovanou četností odečtů. V příloze č. 1 je návrh týdenních odečtů, v příloze č. 2 návrh měsíčních odečtů. Na základě projednání v RK č. 3 byl zpracován materiál s cílem prověřit možnosti PO v provádění týdenních odečtů spotřeb energií. Dotazem na všechny PO bylo zjištěno, že pro cca 3/4 PO nejsou týdenní odečty problém. Zbytek z nejrůznějších důvodů (argumenty byly především - nárůst administrativy, problémy u školských zařízení o prázdninách apod.) navrhuje odečty měsíční. Ani hranice, stanovené pro provádění odečtů u OM s nízkou spotřebou a OM s odlehlým umístěním, nebyly problém.
Důvody pro týdenní odečty jsou následující:
- zkvalitnění podkladů
- vyšší vypovídací schopnost
- přesnost členění do určitého období
- rychlejší odstranění závad spojených s nerovnoměrností odebraného množství energie
- přesnější podklady zjednodušují a zkvalitňují rozhodování managementu
- lepší možnost porovnání i kratšího období

Pro ověření nastavení a fungování energetického managementu je navrženo zahájit sledování spotřeb zatím jen u elektrické energie a zemního plynu, následně po ročním vyhodnocení by bylo možné rozšířit monitorování spotřeb i o další komodity (voda, uhlí, teplo apod.).

Termín náběhu ostrého provozu je navržen od 1. 6. 2013 z důvodu zajištění dostatečného seznámení se s aplikací energetického managementu na portálu PO a v případě zájmu PO, možnost zajistit proškolení osob pověřených zadáváním údajů.
StanoviskaOddělení hospodářské správy
Souhlasí s navrhovaným usnesením a doporučuje způsob odečtu dle RK-13-2013-50, př. 2.

Odbor kultury památkové péče a cestovního ruchu
Souhlasí s navrhovanou variantou RK-13-2013-50, př. 1 se stanovenými týdenními odečty za předpokladu akceptování výjimky pro odběrná místa s nízkou spotřebou a s odlehlým umístěním dle požadavků příspěvkových organizací na úseku kultury.

Odbor dopravy a silničního hospodářství
Doporučuje variantu RK-13-2013-50, př. 2, měsíční a roční odečty. Měsíční četnost je dostačující četnost pro kvalitní podklady s velkou vypovídající schopností. Varianta RK-13-2013-50, př. 1, týdenní a roční odečty jsou pro PO více zatěžující při současně malém přínosu této varianty oproti výstupům u varianty RK-13-2013-50, př. 2, které jsou dle našeho názoru plně dostačující.

Odbor školství, mládeže a sportu
Souhlasíme s návrhem varianty RK-13-2013-50, př. 1. S ohledem na provádění odečtů v týdenních cyklech zejména v období školních prázdnin doporučujeme, aby aplikace na portále PO byla přístupná pro školníky a údržbáře, kteří budou tyto odečty vykonávat.

Odbor sociálních věcí
Souhlasí s předloženým materiálem o zavedení Energetického managementu Kraje Vysočina a u příspěvkových organizací Kraje Vysočina v sociální oblasti doporučuje radě kraje uložit ředitelům zajistit sběr dat pro potřeby energetického managementu dle materiálu RK-13-2013-50, př. 1.

Odbor zdravotnictví
Odbor zdravotnictví souhlasí s navrhovaným materiálem. OZ doporučuje zvážit, zda příspěvkové organizace v gesci odboru zdravotnictví z této povinnosti plně vyjmout, a to z důvodu již dlouhodobě zavedeného systému sledování a kontroly spotřeby energií.

Odbor informatiky
Výše uvedený modul EM v rámci portálu PO již připravil a předal ORR k připomínkám a testování. Aplikace umožňuje defacto libovolnou periodicitu odečtů.

Odbor analýz a podpory řízení
OAPŘ souhlasí se zavedením energetického managementu v podmínkách kraje. OAPŘ vytvořil požadované reporty dle přílohy RK-13-2013-50, př. 3 prozatím nad testovací databází. Zvolená varianta odečtů bude následně zapracovaná do kontrolních sestav. Dle názoru odboru by bylo vhodné rozšířit funkcionalitu SW o řešení správy cen pro možnost vyjádření naměřené spotřeby v cenách (navrhované řešení je nyní postaveno na sledování spotřeby v MW/h). Reporty respektující dodavatelem vysoutěženou částku a daň (cena za dodávku energie) by byly dostupné pro příspěvkové organizace a kraj.

Grémium ředitele
Grémium ředitele KrÚ vítá iniciativu ORR na zavedení energetického managementu pro Kraj Vysočina a jeho příspěvkové organizace, připravený systém (včetně sw podpory) i podklad k projednání radou kraje považuje za kvalitní, profesionálně odvedenou práci.
Drobné korekce, které byly ze strany GŘ navrhovány pro upřesnění a s ohledem na vnímání nové agendy na straně příspěvkových organizací, byly přiměřeně zapracovány. Proto GŘ s navrhovaným řešením souhlasí a podporuje jej.
Současně GŘ připomíná, že je třeba s daty získanými prostřednictvím tohoto nového nástroje průběžně pracovat, a to tak, aby z takové činnosti pro příspěvkové organizace zřetelně vyplývala informace o účelnosti sběru dat v základním týdenním intervalu. Dále GŘ doporučuje provést po několikaměsíčním provozu (např. k 31. 12. 2013) vyhodnocení funkce a přínosů energetického managementu a předložit informaci o vyhodnocení radě kraje.
Návrh usneseníRada kraje
schvaluje
s účinností od 1. 6. 2013 zavedení Energetického managementu v podmínkách Kraje Vysočina dle materiálu RK-13-2013-50;
ukládá
Varianta 1
Krajskému úřadu Kraje Vysočina a ředitelům příspěvkových organizací zřizovaných Krajem Vysočina zajistit sběr dat pro potřeby energetického managementu dle materiálu
RK-13-2013-50, př. 1;
Varianta 2
Krajskému úřadu Kraje Vysočina a ředitelům příspěvkových organizací zřizovaných Krajem Vysočina zajistit sběr dat pro potřeby energetického managementu dle materiálu
RK-13-2013-50, př. 2;
* Odboru regionálního rozvoje Krajského úřadu Kraje Vysočina provést roční vyhodnocení prováděného energetického managementu a navrhnout další postup.
Odpovědnost ORR, oHS, příspěvkové organizace Kraje Vysočina
Termín 1. 7. 2014
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz