Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-06-2013-13

RK-06-2013-13.doc  RK-06-2013-13pr01.doc  RK-06-2013-13pr02.doc  RK-06-2013-13pr03.doc
Číslo materiálu13
Číslo jednacíRK-06-2013-13
NázevZajištění dopravní obslužnosti Kraje Vysočina - příprava výběru dopravců
Zpracoval H. Strnadová, P. Bartoš, H. Motlová,
Předkládá H. Strnadová
Počet příloh
Popis problémuNařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1370/2007, o veřejných službách v přepravě cestujících pro železnici a silnici (dále jen Nařízení EU ) stanoví povinnost uvést
uzavírání stávajících smluv o závazku veřejných služeb do souladu s novou právní úpravou v rámci přechodného období, tj. nejpozději do 3. 12. 2019. Jedná se o provedení výběru dopravců zajišťujících dopravní obslužnost v souladu s Nařízením EU. Výběr dopravců může být proveden postupem podle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách (dále jen zákon o veřejných zakázkách) tj. zadávací řízení nebo postupem podle zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách (dále jen zákon o veřejných službách) tj. nabídkové řízení. Zvolený postup má vliv mimo jiné na typ smlouvy a tím rozdělení rizik mezi dopravce a objednatele dopravy.
Současně záměr kraje provést výběr dopravců musí být v souladu s Nařízením EU, alespoň 1 rok před zahájením nabídkového/zadávacího řízení notifikován v Úředním věstníku Evropské unie. Notifikace musí obsahovat:
- typ plánovaných smluv
- služby a oblasti, na něž se možné smlouvy vztahují.
V souvislosti s přípravou na zajištění výběru dopravců musí být řešeno následující:
- stanovení typu uzavíraných smluv (materiál RK-06-2013-13, př. 1 a materiál
RK-06-2013-13, př. 2)
- stanovení doby trvání smluv (materiál RK-06-2013-13, př. 3), neboť bude mít zásadní vliv na budoucí financování dopravní obslužnosti z rozpočtu kraje
- vymezení oblastí, které budou soutěženy a stanovení služeb
- finanční analýza dopadů na rozpočet kraje po dobu trvání smluv a stanovení hodnoty zakázky,
- stanovení způsobu řešení financování ostatní dopravní obslužnosti kraje
- stanovení způsobu řešení výběrových řízení a financování mezikrajských linek (s ostatními kraji) zajišťujících současně dopravní obslužnost Kraje Vysočina
- časový harmonogram soutěží.
Tyto závěry budou podkladem pro zpracování předmětu zakázky (zejména oblasti, rozsah služeb, standardy vozového parku) a zadávací dokumentaci.
Drážní doprava:
Smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících budou uzavírány v případě drážní dopravy dle zákona o veřejných službách, a to buď formou nabídkového řízení, nebo přímým zadáním (typ smluv netto materiál RK-06-2013-13, př. 1).

Linková doprava:
Ve veřejné linkové osobní dopravě lze uplatnit nabídkové řízení dle zákona o veřejných službách - typ smluv netto (podrobněji materiál RK-06-2013-13, př. 1) anebo postupem dle zákona o veřejných zakázkách - typ smluv brutto (podrobněji materiál RK-06-2013-13, př. 2).
Délka smluv musí být součástí stanovení typu smluv.
Dlouhodobější smlouvy (podrobněji materiál RK-06-2013-13, př. 3) musí zahrnovat citlivé rozdělení rizik mezi smluvní strany. Jedná se zejména o riziko tržeb, potřeby investic souvisejících se závazkem veřejné služby a změny ekonomických parametrů. Čím větší riziko nese objednatel, tím silnější má na druhou stranu pozici při stanovení a změnách veřejných služeb při zajišťování dopravní obslužnosti.
Kraj Vysočina jako objednatel veřejných služeb v přepravě cestujících si tedy musí vzhledem k výše uvedenému stanovit typ smluv zejména dle hlediska rozdělení rizik z tržeb.

Odbor dopravy a silničního hospodářství zajistil zpracování studií pro oblast drážní dopravy a pro oblast linkové dopravy nezávislým subjektem z důvodu analýzy úrovně stávajícího zajištění základní dopravní obslužnosti kraje z hlediska posouzení celokrajské potřebnosti zachovat nízkotržbové spoje. Dalším důvodem byl odpovědný přístup k vytvoření komplexního dopravního systému v Kraji Vysočina v budoucnu tak, aby veřejná doprava v kraji nenabízela službu pouze těm skupinám cestujících, kteří nemají jinou volbu dopravního prostředku, ale aby vytvářela atraktivní systém pro širší skupiny uživatelů dopravního systému.
Vzhledem k tomu, že z analytické části výše uvedené studie pro linkovou dopravu vyplynulo, že nabídka veřejné linkové dopravy je v mnoha ohledech v Kraji Vysočina zredukována na absolutní minimum, Odbor dopravy a silničního hospodářství doporučuje, že je třeba se podrobněji zabývat, jak otázkou rozsahu poskytovaných služeb, které budou předmětem soutěží, tak i otázkou výše kompenzace, kterou bude na jejich zajištění nutno v dalších letech v rozpočtu kraje na její úhradu alokovat.

Další otázkou je, jakým způsobem bude Kraj Vysočina ve středně a dlouhodobém horizontu přistupovat ke koncepčnímu pojetí veřejné dopravy. Jednou z cest uplatněnou v jiných krajích je vymezení standardů dopravní obslužnosti, to je nastavení hranic, při jakém obsazení je spoj krajem ještě objednáván a kdy už ne, popřípadě kdy je hrazen obcí či jiným subjektem, popřípadě jak velké obce a v jakém rozsahu mají být veřejnou dopravou hrazenou krajem obsluhovány.
Vzhledem k ekonomické náročnosti zajišťování dopravní obslužnosti není účelné vynaložit na jedné straně na přepravu jednotlivců velký objem finančních prostředků a na straně druhé pak nedisponovat prostředky pro zajištění přepravních potřeb v relacích s mnohonásobně vyšší poptávkou.
Přístupy krajů k řešení dopravní obslužnosti se liší, ale shodují se v tom, že místo plošných redukcí spojů raději rezignují na zajišťování nejslabších přepravních vztahů v území. Další, v současné době populární alternativou, je vytipování oblastí, kde je možno úspěšně realizovat tzv. autobusy na zavolání.
Studie zaměřená na drážní dopravu pak upozornila na velmi malý rozvojový potenciál s ohledem na velikost sídel a dostupnost železničních stanic a zastávek v případě dvou úseků regionálních tratí na území Kraje Vysočina.
Návrh řešení Odbor dopravy a silničního hospodářství navrhuje radě kraje:
1) uložit odboru dopravy a silničního hospodářství
v souladu se článkem 7 odst. 2 Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 1370/2007, o veřejných službách v přepravě cestujících zveřejnit v Úředním věstníku Evropské unie informaci o záměru Kraje Vysočina provést výběr dopravců veřejné linkové osobní dopravy následujícím způsobem:
Typ smlouvy: smlouva o veřejných službách v přepravě cestujících.
Území Kraje Vysočina s členěním na více samostatných oblastí.

2) uložit odboru dopravy a silničního hospodářství zadání
zpracování projektu komplexní dopravní obsluhy území Kraje Vysočina, který bude podkladem pro konkretizaci soutěžených oblastí území Kraje Vysočina a pro vymezení předmětu zakázky (například doporučení počtu a velikostí oblastí a jejich konkrétní vymezení, rozsah služeb, počty potřebných vozidel, doporučení potřebných oběhů vozidel, standardy vozového parku, finanční analýza dopadů na rozpočet kraje po dobu trvání smluv, časový harmonogram soutěží) a to před realizací výběru dopravců

3) stanovit dobu trvání smluv:
dle materiálu RK-06-2013-13, př. 3 na dobu 8 let
StanoviskaŘeditel souhlasí s návrhem usnesení.
Grémium ředitele: stanovisko bude předloženo na jednání rady kraje
OAPŘ nemá k návrhu usnesení připomínky.
OddPKŽÚ nemá k návrhu usnesení připomínky.
Návrh usneseníRada kraje
ukládá
odboru dopravy a silničního hospodářství:
* v souladu se článkem 7 odst. 2 Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 1370/2007, o veřejných službách v přepravě cestujících zveřejnit v Úředním věstníku Evropské unie informaci o záměru Kraje Vysočina provést výběr dopravců veřejné linkové osobní dopravy následujícím způsobem:
Typ smlouvy: smlouva o veřejných službách v přepravě cestujících.
Území Kraje Vysočina s členěním na více samostatných oblastí.
* zadat zpracování projektu komplexní dopravní obsluhy území Kraje Vysočina, který bude podkladem pro konkretizaci soutěžených oblastí území Kraje Vysočina a vymezení předmětu zakázky (například doporučení počtu a velikostí oblastí a jejich konkrétní vymezení, rozsah služeb, počty potřebných vozidel, doporučení potřebných oběhů vozidel, standardy vozového parku, finanční analýza dopadů na rozpočet kraje po dobu trvání smluv, časový harmonogram soutěží) a to před realizací výběru dopravců;
stanoví
dobu trvání smluv: dle materiálu RK-06-2013-32, př. 3 na dobu 8 let.
Odpovědnost odbor dopravy a silničního hospodářství
Termín 31. 12. 2013
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz