RK-06-2013-13.doc RK-06-2013-13pr01.doc RK-06-2013-13pr02.doc RK-06-2013-13pr03.doc | |
Číslo materiálu | 13 |
Číslo jednací | RK-06-2013-13 |
Název | Zajištění dopravní obslužnosti Kraje Vysočina - příprava výběru dopravců |
Zpracoval | H. Strnadová, P. Bartoš, H. Motlová, |
Předkládá | H. Strnadová |
Počet příloh | |
Popis problému | Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1370/2007, o veřejných službách v přepravě cestujících pro železnici a silnici (dále jen Nařízení EU ) stanoví povinnost uvést uzavírání stávajících smluv o závazku veřejných služeb do souladu s novou právní úpravou v rámci přechodného období, tj. nejpozději do 3. 12. 2019. Jedná se o provedení výběru dopravců zajišťujících dopravní obslužnost v souladu s Nařízením EU. Výběr dopravců může být proveden postupem podle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách (dále jen zákon o veřejných zakázkách) tj. zadávací řízení nebo postupem podle zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách (dále jen zákon o veřejných službách) tj. nabídkové řízení. Zvolený postup má vliv mimo jiné na typ smlouvy a tím rozdělení rizik mezi dopravce a objednatele dopravy. Současně záměr kraje provést výběr dopravců musí být v souladu s Nařízením EU, alespoň 1 rok před zahájením nabídkového/zadávacího řízení notifikován v Úředním věstníku Evropské unie. Notifikace musí obsahovat: - typ plánovaných smluv - služby a oblasti, na něž se možné smlouvy vztahují. V souvislosti s přípravou na zajištění výběru dopravců musí být řešeno následující: - stanovení typu uzavíraných smluv (materiál RK-06-2013-13, př. 1 a materiál RK-06-2013-13, př. 2) - stanovení doby trvání smluv (materiál RK-06-2013-13, př. 3), neboť bude mít zásadní vliv na budoucí financování dopravní obslužnosti z rozpočtu kraje - vymezení oblastí, které budou soutěženy a stanovení služeb - finanční analýza dopadů na rozpočet kraje po dobu trvání smluv a stanovení hodnoty zakázky, - stanovení způsobu řešení financování ostatní dopravní obslužnosti kraje - stanovení způsobu řešení výběrových řízení a financování mezikrajských linek (s ostatními kraji) zajišťujících současně dopravní obslužnost Kraje Vysočina - časový harmonogram soutěží. Tyto závěry budou podkladem pro zpracování předmětu zakázky (zejména oblasti, rozsah služeb, standardy vozového parku) a zadávací dokumentaci. Drážní doprava: Smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících budou uzavírány v případě drážní dopravy dle zákona o veřejných službách, a to buď formou nabídkového řízení, nebo přímým zadáním (typ smluv netto materiál RK-06-2013-13, př. 1). Linková doprava: Ve veřejné linkové osobní dopravě lze uplatnit nabídkové řízení dle zákona o veřejných službách - typ smluv netto (podrobněji materiál RK-06-2013-13, př. 1) anebo postupem dle zákona o veřejných zakázkách - typ smluv brutto (podrobněji materiál RK-06-2013-13, př. 2). Délka smluv musí být součástí stanovení typu smluv. Dlouhodobější smlouvy (podrobněji materiál RK-06-2013-13, př. 3) musí zahrnovat citlivé rozdělení rizik mezi smluvní strany. Jedná se zejména o riziko tržeb, potřeby investic souvisejících se závazkem veřejné služby a změny ekonomických parametrů. Čím větší riziko nese objednatel, tím silnější má na druhou stranu pozici při stanovení a změnách veřejných služeb při zajišťování dopravní obslužnosti. Kraj Vysočina jako objednatel veřejných služeb v přepravě cestujících si tedy musí vzhledem k výše uvedenému stanovit typ smluv zejména dle hlediska rozdělení rizik z tržeb. Odbor dopravy a silničního hospodářství zajistil zpracování studií pro oblast drážní dopravy a pro oblast linkové dopravy nezávislým subjektem z důvodu analýzy úrovně stávajícího zajištění základní dopravní obslužnosti kraje z hlediska posouzení celokrajské potřebnosti zachovat nízkotržbové spoje. Dalším důvodem byl odpovědný přístup k vytvoření komplexního dopravního systému v Kraji Vysočina v budoucnu tak, aby veřejná doprava v kraji nenabízela službu pouze těm skupinám cestujících, kteří nemají jinou volbu dopravního prostředku, ale aby vytvářela atraktivní systém pro širší skupiny uživatelů dopravního systému. Vzhledem k tomu, že z analytické části výše uvedené studie pro linkovou dopravu vyplynulo, že nabídka veřejné linkové dopravy je v mnoha ohledech v Kraji Vysočina zredukována na absolutní minimum, Odbor dopravy a silničního hospodářství doporučuje, že je třeba se podrobněji zabývat, jak otázkou rozsahu poskytovaných služeb, které budou předmětem soutěží, tak i otázkou výše kompenzace, kterou bude na jejich zajištění nutno v dalších letech v rozpočtu kraje na její úhradu alokovat. Další otázkou je, jakým způsobem bude Kraj Vysočina ve středně a dlouhodobém horizontu přistupovat ke koncepčnímu pojetí veřejné dopravy. Jednou z cest uplatněnou v jiných krajích je vymezení standardů dopravní obslužnosti, to je nastavení hranic, při jakém obsazení je spoj krajem ještě objednáván a kdy už ne, popřípadě kdy je hrazen obcí či jiným subjektem, popřípadě jak velké obce a v jakém rozsahu mají být veřejnou dopravou hrazenou krajem obsluhovány. Vzhledem k ekonomické náročnosti zajišťování dopravní obslužnosti není účelné vynaložit na jedné straně na přepravu jednotlivců velký objem finančních prostředků a na straně druhé pak nedisponovat prostředky pro zajištění přepravních potřeb v relacích s mnohonásobně vyšší poptávkou. Přístupy krajů k řešení dopravní obslužnosti se liší, ale shodují se v tom, že místo plošných redukcí spojů raději rezignují na zajišťování nejslabších přepravních vztahů v území. Další, v současné době populární alternativou, je vytipování oblastí, kde je možno úspěšně realizovat tzv. autobusy na zavolání. Studie zaměřená na drážní dopravu pak upozornila na velmi malý rozvojový potenciál s ohledem na velikost sídel a dostupnost železničních stanic a zastávek v případě dvou úseků regionálních tratí na území Kraje Vysočina. |
Návrh řešení | Odbor dopravy a silničního hospodářství navrhuje radě kraje: 1) uložit odboru dopravy a silničního hospodářství v souladu se článkem 7 odst. 2 Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 1370/2007, o veřejných službách v přepravě cestujících zveřejnit v Úředním věstníku Evropské unie informaci o záměru Kraje Vysočina provést výběr dopravců veřejné linkové osobní dopravy následujícím způsobem: Typ smlouvy: smlouva o veřejných službách v přepravě cestujících. Území Kraje Vysočina s členěním na více samostatných oblastí. 2) uložit odboru dopravy a silničního hospodářství zadání zpracování projektu komplexní dopravní obsluhy území Kraje Vysočina, který bude podkladem pro konkretizaci soutěžených oblastí území Kraje Vysočina a pro vymezení předmětu zakázky (například doporučení počtu a velikostí oblastí a jejich konkrétní vymezení, rozsah služeb, počty potřebných vozidel, doporučení potřebných oběhů vozidel, standardy vozového parku, finanční analýza dopadů na rozpočet kraje po dobu trvání smluv, časový harmonogram soutěží) a to před realizací výběru dopravců 3) stanovit dobu trvání smluv: dle materiálu RK-06-2013-13, př. 3 na dobu 8 let |
Stanoviska | Ředitel souhlasí s návrhem usnesení. Grémium ředitele: stanovisko bude předloženo na jednání rady kraje OAPŘ nemá k návrhu usnesení připomínky. OddPKŽÚ nemá k návrhu usnesení připomínky. |
Návrh usnesení | Rada kraje ukládá odboru dopravy a silničního hospodářství: * v souladu se článkem 7 odst. 2 Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 1370/2007, o veřejných službách v přepravě cestujících zveřejnit v Úředním věstníku Evropské unie informaci o záměru Kraje Vysočina provést výběr dopravců veřejné linkové osobní dopravy následujícím způsobem: Typ smlouvy: smlouva o veřejných službách v přepravě cestujících. Území Kraje Vysočina s členěním na více samostatných oblastí. * zadat zpracování projektu komplexní dopravní obsluhy území Kraje Vysočina, který bude podkladem pro konkretizaci soutěžených oblastí území Kraje Vysočina a vymezení předmětu zakázky (například doporučení počtu a velikostí oblastí a jejich konkrétní vymezení, rozsah služeb, počty potřebných vozidel, doporučení potřebných oběhů vozidel, standardy vozového parku, finanční analýza dopadů na rozpočet kraje po dobu trvání smluv, časový harmonogram soutěží) a to před realizací výběru dopravců; stanoví dobu trvání smluv: dle materiálu RK-06-2013-32, př. 3 na dobu 8 let. |
Odpovědnost | odbor dopravy a silničního hospodářství |
Termín | 31. 12. 2013 |