Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-05-2013-32

RK-05-2013-32.doc  RK-05-2013-32pr01.doc  RK-05-2013-32pr02.doc  RK-05-2013-32pr03.doc  RK-05-2013-32pr04.doc  RK-05-2013-32pr05.doc  RK-05-2013-32pr06.doc  RK-05-2013-32pr07.doc  RK-05-2013-32pr08.doc  RK-05-2013-32pr09.doc  RK-05-2013-32pr10.doc
Číslo materiálu32
Číslo jednacíRK-05-2013-32
NázevZajištění dopravní obslužnosti Kraje Vysočina - příprava výběru dopravců
Zpracoval H. Strnadová, P. Bartoš, H. Motlová
Předkládá H. Strnadová
Počet příloh
Popis problémuNařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1370/2007, o veřejných službách v přepravě cestujících pro železnici a silnici (dále jen Nařízení EU ) stanoví povinnost uvést
uzavírání stávajících smluv o závazku veřejných služeb do souladu s novou právní úpravou v rámci přechodného období, tj. nejpozději do 3. 12. 2019. Jedná se o provedení výběru dopravců zajišťujících dopravní obslužnost v souladu s Nařízením EU. Výběr dopravců může být proveden postupem podle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách (dále jen zákon o veřejných zakázkách) tj. zadávací řízení nebo postupem podle zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách (dále jen zákon o veřejných službách) tj. nabídkové řízení. Zvolený postup má vliv mimo jiné na typ smlouvy a tím rozdělení rizik mezi dopravce a objednatele dopravy.
Současně záměr kraje provést výběr dopravců musí být v souladu s Nařízením EU, alespoň 1 rok před zahájením nabídkového/zadávacího řízení notifikován v Úředním věstníku Evropské unie. Notifikace musí obsahovat:
- typ plánovaných smluv
- služby a oblasti, na něž se možné smlouvy vztahují.
Notifikaci musí předcházet:
- stanovení typu uzavíraných smluv (materiál RK-05-2013-32, př. 1 a materiál RK-05-2013-32, př. 2)
- stanovení doby trvání smluv (materiál RK-05-2013-32, př. 3), neboť bude mít zásadní vliv na budoucí financování dopravní obslužnosti z rozpočtu kraje
- vymezení oblastí, které budou soutěženy a stanovení služeb (materiál RK-05-2012-32, př. 4),
- finanční analýza dopadů na rozpočet kraje po dobu trvání smluv a stanovení hodnoty zakázky (materiál RK-05-2013-32, př. 5),
- stanovení způsobu řešení financování ostatní dopravní obslužnosti kraje (materiál RK-05-2013-32, př. 6),
- stanovení způsobu řešení výběrových řízení a financování mezikrajských linek (s ostatními kraji) zajišťujících současně dopravní obslužnost Kraje Vysočina (materiál RK-05-2013-32, př. 7),
- časový harmonogram soutěží (materiál RK-05-2013-32, př. 8).
Dalším důležitým krokem je v rámci přípravy na výběr dopravců zpracovat:
- předmět zakázky (zejm. oblasti, rozsah služeb, standardy vozového parku) a
- zadávací dokumentaci.
Drážní doprava:
Smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících budou uzavírány v případě drážní dopravy dle zákona o veřejných službách, a to buď formou nabídkového řízení, nebo přímým zadáním (typ smluv netto materiál RK-05-2013-32, př. 1).
Linková doprava:
Ve veřejné linkové osobní dopravě lze uplatnit nabídkové řízení dle zákona o veřejných službách - typ smluv netto (podrobněji materiál RK-05-2013-32, př. 1) anebo postupem dle zákona o veřejných zakázkách - typ smluv brutto (podrobněji materiál RK-05-2013-32, př. 2).

Délka smluv musí být součástí stanovení typu smluv.
Dlouhodobější smlouvy (podrobněji materiál RK-05-2013-32, př. 3) musí zahrnovat citlivé rozdělení rizik mezi smluvní strany. Jedná se zejména o riziko tržeb, potřeby investic souvisejících se závazkem veřejné služby a změny ekonomických parametrů. Čím větší riziko nese objednatel, tím silnější má na druhou stranu pozici při stanovení a změnách veřejných služeb při zajišťování dopravní obslužnosti.
Kraj Vysočina jako objednatel veřejných služeb v přepravě cestujících si tedy musí vzhledem k výše uvedenému stanovit typ smluv zejména dle hlediska rozdělení rizik z tržeb.

Odbor dopravy a silničního hospodářství zajistil zpracování studií pro oblast drážní dopravy (materiál RK-05-2013-32, př. 10) a pro oblast linkové dopravy (materiál RK-05-2013-32, př. 9) nezávislým subjektem z důvodu analýzy úrovně stávajícího zajištění základní dopravní obslužnosti kraje z hlediska posouzení celokrajské potřebnosti zachovat nízkotržbové spoje. Dalším důvodem byl odpovědný přístup k vytvoření komplexního dopravního systému v Kraji Vysočina v budoucnu tak, aby veřejná doprava v kraji nenabízela službu pouze těm skupinám cestujících, kteří nemají jinou volbu dopravního prostředku, ale aby vytvářela atraktivní systém pro širší skupiny uživatelů dopravního systému.
Vzhledem k tomu, že z analytické části výše uvedené studie pro linkovou dopravu vyplynulo, že nabídka veřejné linkové dopravy je v mnoha ohledech v Kraji Vysočina zredukována na absolutní minimum, Odbor dopravy a silničního hospodářství doporučuje, že je třeba se podrobněji zabývat, jak otázkou rozsahu poskytovaných služeb, které budou předmětem soutěží, tak i otázkou výše kompenzace, kterou bude na jejich zajištění nutno v dalších letech v rozpočtu kraje na její úhradu alokovat.

Další otázkou je, jakým způsobem bude Kraj Vysočina ve středně a dlouhodobém horizontu přistupovat ke koncepčnímu pojetí veřejné dopravy. Jednou z cest uplatněnou v jiných krajích je vymezení standardů dopravní obslužnosti, to je nastavení hranic, při jakém obsazení je spoj krajem ještě objednáván a kdy už ne, popřípadě kdy je hrazen obcí či jiným subjektem, popřípadě jak velké obce a v jakém rozsahu mají být veřejnou dopravou hrazenou krajem obsluhovány.
Vzhledem k ekonomické náročnosti zajišťování dopravní obslužnosti není účelné vynaložit na jedné straně na přepravu jednotlivců velký objem finančních prostředků a na straně druhé pak nedisponovat prostředky pro zajištění přepravních potřeb v relacích s mnohonásobně vyšší poptávkou.
Přístupy krajů k řešení dopravní obslužnosti se liší, ale shodují se v tom, že místo plošných redukcí spojů raději rezignují na zajišťování nejslabších přepravních vztahů v území. Další, v současné době populární alternativou, je vytipování oblastí, kde je možno úspěšně realizovat tzv. autobusy na zavolání.
Studie zaměřená na drážní dopravu pak upozornila na velmi malý rozvojový potenciál s ohledem na velikost sídel a dostupnost železničních stanic a zastávek v případě dvou úseků regionálních tratí na území Kraje Vysočina.
Návrh řešení Odbor dopravy a silničního hospodářství navrhuje radě kraje:
1) rozhodnout o způsobu realizace výběru dopravců a typu uzavíraných smluv na zajištění dopravní obslužnosti kraje v oblasti linkové osobní dopravy:
varianta 1 realizovat výběr dopravců postupem dle zákona o veřejných zakázkách a s využitím smluv dle materiálu RK-05-2013-32, př. 2
varianta 2 realizovat výběr dopravců postupem dle zákona o veřejných službách s využitím smluv dle materiálu RK-05-2013-32, př. 1

Odbor dopravy a silničního hospodářství doporučuje variantu 1 dle materiálu RK-05-2013-32, př. 2.
2) uložit odboru dopravy a silničního hospodářství zadání
zpracování projektu optimalizace dopravní obsluhy území Kraje Vysočina, který bude podkladem pro vymezení předmětu zakázky (zejména doporučení velikostí oblastí a jejich konkrétní vymezení, rozsah služeb, počty potřebných vozidel, doporučení potřebných oběhů vozidel, standardy vozového parku, finanční analýza dopadů na rozpočet kraje po dobu trvání smluv dle materiálu RK-05-2013-32, př. 5, časový harmonogram soutěží dle materiál RK-05-2013-32, př. 8) a to před realizací výběru dopravců
3) rozhodnout o způsobu vymezení soutěžených oblastí území Kraje Vysočina
Varianta 1 dle materiálu RK-05-2013-32, př. 4: Vymezení oblastí, které budou soutěženy
Varianta 2 dle materiálu RK-05-2013-32, př. 4: Vymezení oblastí, které budou soutěženy
Varianta 3 dle materiálu RK-05-2013-32, př. 4: Vymezení oblastí, které budou soutěženy

Odbor dopravy a silničního hospodářství doporučuje variantu 3 dle materiálu RK-05-2013-32, př. 4.
4) rozhodnout o způsobu řešení financování ostatní dopravní obslužnosti kraje:
varianta 1 dle materiálu RK-05-2013-32, př. 6 : Smlouva o společném postupu a finanční spoluúčasti vybraných obcí
a) obce hradí kompenzaci za spoje ostatní dopravní obslužnosti Kraji Vysočina
b) obce hradí kompenzaci za spoje ostatní dopravní obslužnosti přímo dopravci
varianta 2 dle materiálu RK-05-2013-32, př. 6: Stanovení standardů dopravní obslužnosti kraje a finanční spoluúčast všech obcí kraje
varianta 3 dle materiálu RK-05-2013-32, př. 6: Zadání výběrového řízení bez zajišťování spojů ostatní dopravní obslužnosti

Odbor dopravy a silničního hospodářství doporučuje variantu 1 b) dle materiálu RK-05-2013-32, př. 6.
5) uložit odboru dopravy a silničního hospodářství jednat s ostatními kraji o způsobu řešení výběru dopravců v oblasti linkové osobní dopravy a financování mezikrajských linek zajišťujících současně dopravní obslužnost Kraje Vysočina:
varianta 1 dle materiálu RK-05-2013-32, př. 7: Mezikrajské linky soutěženy Krajem Vysočina
a) Kraj Vysočina hradí kompenzaci za mezikrajské linky, ostatní kraje přispívají přímo Kraji Vysočina.
b) Kraj Vysočina hradí kompenzaci na mezikrajských linkách pouze na svém území, ostatní kraje hradí kompenzaci přímo dopravcům.
varianta 2 dle materiálu RK-05-2013-32, př. 7: Mezikrajské linky soutěženy jiným krajem
a) Jiný kraj hradí kompenzaci za mezikrajské linky, Kraj Vysočina přispívá přímo jinému kraji.
b) Jiný kraj hradí kompenzaci na mezikrajských linkách pouze na svém území, Kraj Vysočina hradí kompenzaci přímo dopravcům za své území
varianta 3 dle materiálu RK-05-2013-32, př. 7: přímé zadání

Odbor dopravy a silničního hospodářství doporučuje využití varianty 1 b) 2 b) a 3 dle materiálu RK-05-2013-32, př. 7
6) stanovit dobu trvání smluv:
varianta 1 dle materiálu RK-05-2013-32, př. 3: na dobu 5 let
varianta 2 dle materiálu RK-05-2013-32, př. 3: na dobu 8 let

Odbor dopravy a silničního hospodářství doporučuje variantu 2 dle materiálu RK-05-2013-32, př. 3.
7) stanovit časový harmonogram soutěží:
Varianta 1 dle materiálu RK-05-2013-32, př. 8)
Varianta 2 dle materiálu RK-05-2013-32, př. 8)
Varianta 3 dle materiálu RK-05-2013-32, př. 8)
Varianta 4 dle materiálu RK-05-2013-32, př. 8)

Odbor dopravy a silničního hospodářství doporučuje variantu 2 dle materiálu RK-05-2013-32, př. 8.
8) vzít na vědomí zpracované studie o stávajícím stavu zajišťování dopravní obslužnosti kraje dle materiálu RK-05-2013-32, př. 9 a 10
StanoviskaŘeditel: bude předloženo na jednání rady kraje
Grémium ředitele: bude předloženo na jednání rady kraje
OAPŘ nemá k návrhu usnesení připomínky a souhlasí s doporučeními ODSH.
OddPKŽÚ nemá k návrhu usnesení připomínky.
OŠMS: ve stávajícím systému je počítáno se zajištěním dopravní obslužnosti pro současnou síť škol a školských zařízení v kraji. Doporučujeme přijmout takové řešení, které dokáže pružně reagovat na možné změny v síti škol a školských zařízení, které mohou nastat v důsledku nepříznivého populačního vývoje.
ORR: V předloženém materiálu jsou předloženy všechny reálně možné způsoby řešení dané problematiky. Vzhledem k objemu finančních prostředků, které bude nutné v této oblasti vynaložit, je nezbytné zajistit dostatek relevantních vstupních údajů, tak jak je navrhováno předkladatelem materiálu.
Ekonomický odbor nemá připomínky k předloženému materiálu. Z navrhovaných postupů budou pro Kraj Vysočina vyplývat poměrně značné finanční závazky, které budou muset být zahrnuty do rozpočtových výhledů kraje a následně do rozpočtu příslušného roku.
Návrh usneseníRada kraje
rozhoduje
* o způsobu realizace výběru dopravců a typu uzavíraných smluv na zajištění dopravní obslužnosti kraje v oblasti linkové osobní dopravy:
varianta 1
realizovat výběr dopravců postupem dle zákona o veřejných zakázkách a s využitím smluv dle materiálu RK-05-2013-32, př. 2;
varianta 2
realizovat výběr dopravců postupem dle zákona o veřejných službách s využitím smluv dle materiálu RK-05-2013-32, př. 1
* o způsobu vymezení soutěžených oblastí území Kraje Vysočina
varianta 1
dle materiálu RK-05-2013-32, př. 4: Vymezení oblastí, které budou soutěženy;
varianta 2
dle materiálu RK-05-2013-32, př. 4: Vymezení oblastí, které budou soutěženy;
varianta 3
dle materiálu RK-05-2013-32, př. 4: Vymezení oblastí, které budou soutěženy;
* o způsobu řešení financování ostatní dopravní obslužnosti kraje:
varianta 1
dle materiálu RK-05-2013-32, př. 6: Smlouva o společném postupu a finanční spoluúčasti vybraných obcí:
a) obce hradí kompenzaci za spoje ostatní dopravní obslužnosti Kraji Vysočina;
b) obce hradí kompenzaci za spoje ostatní dopravní obslužnosti přímo dopravci;
varianta 2
dle materiálu RK-05-2013-32, př. 6: Stanovení standardů dopravní obslužnosti kraje a finanční spoluúčast všech obcí kraje;
varianta 3
dle materiálu RK-05-2013-32, př. 6: Zadání výběrového řízení bez zajišťování spojů ostatní dopravní obslužnosti;
ukládá
odboru dopravy a silničního hospodářství:
* zadat zpracování projektu optimalizace dopravní obsluhy území Kraje Vysočina, který bude podkladem pro vymezení předmětu zakázky (zejména doporučení velikostí oblastí a jejich konkrétní vymezení, rozsah služeb, počty potřebných vozidel, doporučení potřebných oběhů vozidel, standardy vozového parku, finanční analýza dopadů na rozpočet kraje po dobu trvání smluv dle materiálu RK-05-2013-32, př. 5, časový harmonogram soutěží dle materiál RK-05-2013-32, př. 8) a to před realizací výběru dopravců;
* jednat s ostatními kraji o způsobu řešení výběru dopravců v oblasti linkové osobní dopravy a financování mezikrajských linek zajišťujících současně dopravní obslužnost Kraje Vysočina:
varianta 1
dle materiálu RK-05-2013-32, př. 7: Mezikrajské linky soutěženy Krajem Vysočina:
a) Kraj Vysočina hradí kompenzaci za mezikrajské linky, ostatní kraje přispívají přímo Kraji Vysočina;
b) Kraj Vysočina hradí kompenzaci na mezikrajských linkách pouze na svém území, ostatní kraje hradí kompenzaci přímo dopravcům;
varianta 2
dle materiálu RK-05-2013-32, př. 7: Mezikrajské linky soutěženy jiným krajem:
a) Jiný kraj hradí kompenzaci za mezikrajské linky, Kraj Vysočina přispívá přímo jinému kraji;
b) Jiný kraj hradí kompenzaci na mezikrajských linkách pouze na svém území, Kraj Vysočina hradí kompenzaci přímo dopravcům za své území;
varianta 3
dle materiálu RK-05-2013-32, př. 7: přímé zadání;
stanoví
* dobu trvání smluv:
varianta 1
dle materiálu RK-05-2013-32, př. 3: na dobu 5 let;
varianta 2
dle materiálu RK-05-2013-32, př. 3: na dobu 8 let;
* časový harmonogram soutěží:
varianta 1
dle materiálu RK-05-2013-32, př. 8);
varianta 2
dle materiálu RK-05-2013-32, př. 8);
varianta 3
dle materiálu RK-05-2013-32, př. 8);
varianta 4
dle materiálu RK-05-2013-32, př. 8);
bere na vědomí
zpracované studie o stávajícím stavu zajišťování dopravní obslužnosti kraje dle materiálů RK-05-2013-32, př. 9 a RK-05-2013-32, př. 10.
Odpovědnost odbor dopravy a silničního hospodářství
Termín 31. 12. 2013
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz