Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-36-2012-79

RK-36-2012-79.doc  RK-36-2012-79pr01.doc  RK-36-2012-79pr02.doc  RK-36-2012-79pr03.doc  RK-36-2012-79pr04.doc  RK-36-2012-79pr05.doc  RK-36-2012-79pr06.doc  RK-36-2012-79pr07.doc  RK-36-2012-79pr08.doc
Číslo materiálu79
Číslo jednacíRK-36-2012-79
NázevNákup elektrické energie a plynu - porovnání variant nákupu na komoditní burze x procesu zadávání veřejných zakázek
Zpracoval Grémium ředitele, D. Buřičová, V. Kotrbová
Předkládá Z. Kadlec
Počet příloh
Popis problémuJedná se o rozhodnutí o způsobu nákupu elektrické energie a plynu pro Kraj Vysočina (dále také kraj ) a příspěvkové organizace zřizované Krajem Vysočina v roce 2013.
Dne 28. 8. 2012 byl Radě Kraje Vysočina pro informaci předložen materiál obsahující porovnání variant nákupu elektrické energie a plynu buď procesem veřejných zakázek, nebo nákupem na komoditní burze.
Kraj Vysočina prováděl nákup energií v letech 2010 - 2012 otevřeným nadlimitním řízením v souladu se zákonem č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon ), s hodnocením prostřednictvím elektronické aukce dle § 96 zákona. S příspěvkovými organizacemi zřizovanými krajem kraj uzavírá smlouvy o společném postupu zadavatelů.
V souvislosti s novelou zákona účinnou od 1. 4. 2012 se veřejná zakázka na nákup zemního plynu i elektřiny stala významnou veřejnou zakázkou (veřejné zakázky s předpokládaným finančním objemem vyšším než 50 mil. Kč bez DPH). Vlivem novely dochází ke značnému prodloužení doby trvání výběrového řízení (v podmínkách kraje cca 200 dnů), prodlužuje se o 1,5 násobek lhůta pro podání nabídek a taktéž odůvodnění účelnosti veřejné zakázky musí projednat zastupitelstvo kraje.
Jiným možným způsobem realizace nákupu zemního plynu a elektrické energie je nákup na komoditní burze.
Radě Kraje Vysočina předkládán k informaci materiál porovnávající výhody a nevýhody postupu v případě veřejné zakázky a komoditní burzy.

Časová a administrativní náročnost
Podle ustanovení § 23 odst. 5 písm. c) zákona je možné na nákup dodávek a služeb nabízených a kupovaných na komoditních burzách použít jednací řízení bez uveřejnění. V tomto případě jde navíc o jednací řízení bez uveřejnění, ve kterém není nutno vypracovávat písemnou výzvu. Takovéto zadávací řízení není zákonem nijak formalizováno s výjimkou nutnosti oznámit výsledek zadávacího řízení, vyhotovit písemnou zprávu zadavatele a plnit zveřejňovací povinnosti dle § 147a zákona.
Otevřené nadlimitní zadávací řízení dle zákona velice formalizovaný proces svázaný množstvím lhůt a podléhají navíc přezkumu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Nákup na komoditní burze lze oproti tomu realizovat v relativně krátké době několika týdnů (a to včetně výběru dohodce, přes kterého by kraj, jako subjekt, který není oprávněn na burze obchodovat, musel v případě obchodu na burze postupovat).
Porovnání časové a administrativní náročnosti otevřeného nadlimitního řízení a nákupu energií na komoditní burze je uvedeno v materiálu RK-36-2012-79, př. 1.
Právní výhody, nevýhody
Právní výhody a nevýhody postupu v obou případech jsou porovnány v materiálu RK-36-2012-79, př. 2 (jde o závěry ze stanoviska zpracovaného společností Fiala, Tejkal a partneři s.r.o., celé stanovisko je uvedeno v materiálu RK-36-2012-79, př. 4).

Finanční náročnost a obchodní podmínky
Obchod na komoditní burze je zpoplatněn burzovními poplatky, za služby dohodce je pak nutné hradit dohodné. Burzovní poplatky a dohodné jsou stanoveny procentem z celkového finančního objemu obchodů uzavřených osobou oprávněnou k burzovním obchodům na jednom burzovním shromáždění, nicméně klade nepoměrně menší administrativní nároky na zadavatele.
U otevřeného nadlimitního řízení je nutno počítat s náklady na provedení elektronické aukce, s náklady na administraci (případně na administrátora) na každou veřejnou zakázku, dále s náklady na činnost pracovního týmu, který byl jmenován na proběhlé veřejné zakázky a náklady na platy zaměstnanců spojené s administrací veřejných zakázek. Do nákladů je dále třeba započíst náklady na činnost komisí v průběhu zadávacího řízení.
Informativní vyčíslení nákladů na výběr dodavatele energií otevřeným nadlimitním řízením a nákupem na komoditní burze je uveden v materiál RK-36-2012-79, př. 3.
Co se týče jednání s komoditními burzami působícími na území ČR - proběhly 2 schůzky: se zástupci Českomoravské komoditní burzy Kladno a Komoditní burzy Praha, na nichž byly projednávány podmínky obchodování na komoditních burzách. Obě burzy poskytly rámcové podmínky obchodování, z nichž Odbor analýz a podpory řízení Krajského úřadu Kraje Vysočina vycházel při stanovení rámcového výpočtu burzovního a dohodného (viz materiál RK-36-2012-79, př. 3). Dohodné se bude, dle informací obou burz, pohybovat v částce odpovídající veřejné zakázce malého rozsahu.
Dne 6. 8. 2012 bylo doručeno podání Komoditní burzy PROFIT, kterým komoditní burza žádá Radu Kraje Vysočina o zařazení dohodců komoditní burzy do případného výběrového řízení na zprostředkování nákupu energií - viz materiál RK-36-2012-79, př. 6.
Komoditní burza mimo výhody uvedené výše zaručuje absolutní transparentnost při výběru dodavatele zejména z důvodu nemožnosti ovlivňovat průběh výběru ze strany dodavatelů či třetích osob.

Dle informací Odboru regionálního rozvoje Krajského úřadu Kraje Vysočina ze dne 12. 10. 2012 bude audit odběrních míst pro dodávky elektrické energie a plynu (nezbytný pro vyhlášení veřejné zakázky) hotov na konci května 2013. S ohledem na tuto okolnost je realizace významné zakázky otevřeným nadlimitním řízením z časového hlediska velice hraniční.
Na základě tohoto porovnání se jako možné řešení pro výběr dodavatele elektrické energie a plynu pro Kraj Vysočina a jím zřizované příspěvkové organizace jeví realizace výběrového řízení formou otevřeného nadlimitního řízení s tím, že odůvodnění účelnosti veřejné zakázky projedná Zastupitelstvo Kraje Vysočina v prosinci roku 2012 a toto odůvodnění bude vycházet z předmětu veřejné zakázky na nákup elektrické energie a plynu za Kraj Vysočina a jím zřizované příspěvkové organizace pro rok 2012. Tento postup zajistí časovou úsporu v procesu výběru dodavatele, díky které je časové hledisko vysoutěžení dodavatele reálnější. Rizikem tohoto postupu jsou případné odchylky mezi odůvodněním účelnosti veřejné zakázky a předmětem veřejné zakázky definované následně v zadávací dokumentaci v roce 2013, které by neměly, dle zkušeností z minulých let, být výrazné.
Předmět veřejné zakázky v roce 2013 bude upraven podle výsledku auditů odběrních míst pro dodávky elektrické energie a plynu, které provede Odbor regionálního rozvoje Krajského úřadu Kraje Vysočina.
Návrh řešení Ředitel Krajského úřadu Kraje Vysočina navrhuje Radě Kraje Vysočina:
- vzít na vědomí informace uvedené v materiálu RK-36-2012-79,
- řediteli Krajského úřadu Kraje Vysočina zajistit nákup elektrické energie a plynu za Kraj Vysočina a jím zřizované příspěvkové organizace prostřednictvím otevřeného nadlimitního řízení dle zákona o zadávání veřejných zakázek s tím, že odůvodnění účelnosti veřejné zakázky na nákup elektrické energie a plynu za Kraj Vysočina a jím zřizované příspěvkové organizace bude k projednání zastupitelstvu kraje předloženo v prosinci 2012 a bude vycházet z předmětu veřejné zakázky nákup elektrické energie a plynu za Kraj Vysočina a jím zřizované příspěvkové organizace pro rok 2012;
- Odboru regionálního rozvoje Krajského úřadu Kraje Vysočina připravit předmět veřejné zakázky na nákup elektrické energie a plynu za Kraj Vysočina a jím zřizované příspěvkové organizace pro rok 2013 tak, aby mohlo být otevřené nadlimitní řízení na výběr dodavatele elektrické energie a plynu pro Kraj Vysočina a jím zřizované příspěvkové organizace oznámeno do 31. 3. 2012, přičemž takto připravený předmět veřejné zakázky musí vycházet z aktualizovaných auditů odběrů elektrické energie a plynu na základě odběrů v roce 2012.
Dle § 59 odst. 3 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů rozhoduje rada kraje o ostatních záležitostech v samostatné působnosti.
StanoviskaStanoviska jsou uvedena v materiálu RK-36-2012-79, př. 8.
Návrh usneseníRada kraje
bere na vědomí,
informace uvedené v materiálu RK-36-2012-79;
ukládá
- řediteli Krajského úřadu Kraje Vysočina zajistit nákup elektrické energie a plynu za Kraj Vysočina a jím zřizované příspěvkové organizace prostřednictvím otevřeného nadlimitního řízení dle zákona o zadávání veřejných zakázek s tím, že odůvodnění účelnosti veřejné zakázky na nákup elektrické energie a plynu za Kraj Vysočina a jím zřizované příspěvkové organizace bude k projednání zastupitelstvu kraje předloženo v prosinci 2012 a bude vycházet z předmětu veřejné zakázky nákup elektrické energie a plynu za Kraj Vysočina a jím zřizované příspěvkové organizace pro rok 2012;
- Odboru regionálního rozvoje Krajského úřadu Kraje Vysočina připravit předmět veřejné zakázky na nákup elektrické energie a plynu za Kraj Vysočina a jím zřizované příspěvkové organizace pro rok 2013 tak, aby mohlo být otevřené nadlimitní řízení na výběr dodavatele elektrické energie a plynu pro Kraj Vysočina a jím zřizované příspěvkové organizace oznámeno do 31. 3. 2012, přičemž takto připravený předmět veřejné zakázky musí vycházet z aktualizovaných auditů odběrů elektrické energie a plynu na základě odběrů v roce 2012.
Odpovědnost ředitel Krajského úřadu Kraje Vysočina
Termín 31. 12. 2014
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz