Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-26-2012-52

RK-26-2012-52.doc
Číslo materiálu52
Číslo jednacíRK-26-2012-52
NázevStrategie zvláštní územní ochrany přírody Kraje Vysočina
Zpracoval J. Joneš
Předkládá J. Joneš
Počet příloh
Popis problémuJedná se o návrh přípravy dokumentu kraje s dlouhodobým plánem činností, zaměřený na dokončení vyhlašování zvláštní územní ochrany přírody v kraji pro období do roku 2025 s pracovním názvem Strategie zvláštní územní ochrany přírody Kraje Vysočina (zkráceně Strategie ZCHÚ).
Podle § 77a odst. 1 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákona o ochraně přírody ), kraj zpracovává ve spolupráci s ministerstvem prognózy, koncepce a strategie ochrany přírody ve své územní působnosti (avšak v našem případě mimo chráněné krajinné oblasti - CHKO Železné hory a Žďárské vrchy, a mimo národní přírodní rezervace, národní přírodní památky a jejich ochranná pásma). Koncepční materiál podle uvedeného zákona nemá normativní charakter - není závazný ani vynutitelný.
Kraj Vysočina zatím nemá zpracovanou ucelenou koncepci ochrany přírody. V ochraně přírody máme zpracovány dílčí materiály: Strategii ochrany krajinného rázu Kraje Vysočina (tzv. SOKR), v Zásadách územního rozvoje Kraje Vysočina je zpracován regionální a nadregionální systém ekologické stability.

Při vzniku krajů převzal Kraj Vysočina (zejména v přenesené působnosti) do kompetence 118 maloplošných zvláště chráněných území (stav k 1. 1. 2005 po změně hranic kraje). Zároveň nás Ministerstvo životního prostředí informovalo (prostřednictvím dopisu Agentury ochrany přírody a krajiny ČR) o provedení revize zřizovacích dokumentů stávajících zvláště chráněných území a o tom, že v podstatě 97 % zřizovacích dokumentů platných na území kraje obsahuje chybu. K tomu je možno dodat, že v kraji (mimo CHKO) jsou platné zřizovací dokumenty vydávané od roku 1930. Z uvedených důvodů krajský úřad pracuje od roku 2008 na novém vyhlašování (tzv. převyhlašování) maloplošných zvláště chráněných území (tj. přírodních památek a přírodních rezervací). Prvních patnáct území bylo zpracováno a radou kraje nově vyhlášeno. K tomu je možno připočíst, že v rámci implementace Natury 2000 (podrobněji viz dále) jsme převyhlásili dalších 7 maloplošných chráněných území (převzatých do kompetence již při vzniku kraje). K řešení tak zbývá ještě 96 přírodních památek a rezervací (což při současném tempu a rozložení finančních nákladů znamená úkol cca ještě na 15 let - do roku 2025).
Podstatnou chybu ve zřizovacích dokumentech přírodních památek a rezervací (vydaných před rokem 2001) spatřujeme (kromě právních nedostatků) též v tom, že součástí území jsou i nepůvodní a kulturní lesy či louky apod., na kterých není předmět ochrany tak, jak ho definuje stávající znění zákona o ochraně přírody (historicky vyhlášené území či jeho část ztratilo důvod pro zvláštní územní ochranu dle nové legislativy, postačuje ochrana dle nyní platných moderně pojatých právních předpisů - např. současného znění zákona o lesích, o vodách, obecné části zákona o ochraně přírody apod.). Z tohoto důvodu jsme v rámci převyhlašování snížili plochy pokryté zvláštní územní ochranou (vyhlášené před vznikem krajů). Očekáváme ještě razantnější celkové snížení pozemků zařazených do zvláštní územní ochrany do cílového roku 2025 (a to i vlivem implementace Natury 2000, o které pojednáváme níže). Odhadujeme, že pokles (i přes vyhlášení nových území dle dalšího odstavce) bude až o čtvrtinu současné výměry přírodních památek a rezervací (z cca 4 000 ha v roce 2005 na 3 000 ha v roce 2025). Smyslem je zacílení zvláštní územní ochrany přírody na nejcennější plochy a předměty ochrany.

Při vzniku krajů zároveň převzal Kraj Vysočina v rámci spisové rozluky od zrušených okresních úřadů řadu návrhů na nová maloplošná zvláště chráněná území v různé fázi rozpracovanosti. K tomu městské úřady obcí s rozšířenou působností vyhlásily v posledních letech několik přechodně chráněných ploch s termínem do doby vyhlášení zvláště chráněného území a v tomto směru nám dávají podněty k řešení. Při práci v terénu jsou (zejména amatérskými i profesionálními přírodovědci) občas objevována nová, doposud neznámá a nezmapovaná území s velmi cenným biotopem, tato území jsou zpracovávána v projektu evidovaných lokalit. Takto (předání podkladů z okresních úřadů, přechodně chráněné plochy a evidované lokality) je reálných cca do 20 až 30 návrhů nových zvláště chráněných území. Přesný počet území, které splňují podmínky pro vyhlášení za přírodní rezervaci nebo památku, vyplyne až po řádné revizi a odborném vyhodnocení uvedených podkladů. Z uvedeného okruhu se rekrutují v letech 2008 až 2012 vyhlášené čtyři přírodní památky (např. Laguna u Bohdalova ad.), takže přes dvacet návrhů území ještě leží na stole k vyřízení.
Podklady zpracované pro přípravu Natury 2000 (zejména mapování biotopů) byly druhotně využity i pro vyhodnocení národní úrovně stávající ochrany přírody ve zvláště chráněných územích. Téma řešil projekt VaV/620/20/03 Ministerstva životního prostředí Optimalizace sítě maloplošných zvláště chráněných území v ČR . Na území kraje je takto doporučeno k vyhlášení 25 nových zvláště chráněných území. Z těchto území byly zatím dokončeny a vyhlášeny návrhy u rybníka Doupského (který se připojil k přírodní rezervaci Rašeliniště Bažantka, a nově se celé území vyřešilo jako přírodní rezervace Doupský a Bažantka) a lokality Borky. Z uvedeného zdroje návrhů zůstává na stole k vyřízení 23 lokalit, některé se však kryjí s novelou evropského seznamu Natury 2000 (viz níže).

Aktuálně podle zákona o ochraně přírody je povinnost kraje v přenesené působnosti zajistit územní ochranu (smluvní, nebo vyhlášením přírodních rezervací nebo památek) evropsky významným lokalitám (Natura 2000). Evropsky významné lokality byly zveřejněny ve Sbírce zákonů (národní seznam). Nyní je novelizovaný národní seznam schválen Evropskou komisí a aktuálně je zveřejněn ve Sbírce zákonů jako evropský seznam (19. června 2012, nařízení vlády č. 208/2012 Sb., o vyhlášení evropsky významných lokalit zařazených do evropského seznamu). Zveřejněním evropského seznamu začala běžet roční zákonná lhůta pro sjednání smluvní ochrany, resp. šestiletá lhůta pro vyhlášení zvláštní územní ochrany (vyhlášením přírodních rezervací a památek). V Kraji Vysočina je vymezeno 75 evropsky významných lokalit, z toho 61 v kompetenci krajského úřadu, zbylé pak v kompetenci správ CHKO a ministerstva (u některých je kompetence dělená). V Kraji Vysočina nebyla vymezena žádná ptačí oblast pro ochranu populací ptáků v rámci Evropského společenství.
K zajištění územní ochrany evropsky významných lokalit podal Kraj Vysočina šest žádostí na projekty Implementace Natury 2000. Vzhledem k tomu, že převážná část evropsky významných lokalit v našem kraji se územně kryje se stávajícími přírodními památkami či rezervacemi, bude výsledkem projektů Implementace Natury 2000 vyhlášení několika nových ale zejména převyhlášení řady stávajících zvláště chráněných území (včetně zaměření na aktuální předměty ochrany a tím razantního snížení celkové výměry zvláště chráněných území).
Návrh řešení Z důvodů poměrně nepřehledné situace popsané v Popisu problému navrhujeme zpracovat dlouhodobý plán činností zaměřený na dokončení implementace Natury 2000 a vyhlašování zvláštní územní ochrany přírody v kraji pro období do roku 2025 s pracovním názvem Strategie zvláštní územní ochrany přírody Kraje Vysočina (zkráceně Strategie ZCHÚ).
Strategie ZCHÚ bude zpracována také s cílem prezentovat možná očekávání a souvislosti spojené se zvláštní územní ochranou.
Strategie shrne aktuální dostupné informace a bude obsahovat harmonogram činností do roku 2025.
Strategie bude podkladem pro posouzení udržitelnosti zvláštní územní ochrany (posouzení možností kraje při financování zvláštní územní ochrany).

Strategii zpracují pracovníci odboru životního prostředí (nebude veřejná zakázka). Strategie bude řešena modulárně (jako základní stavební kámen, který se v budoucnu bude využívat a upravovat dle vývoje).

Přibližný návrh obsahu Strategie ZCHÚ
- návrh řešení stávajících přírodních památek a rezervací (harmonogram do 2025, propočet),
- seznam známých návrhů na nové vyhlášení (včetně implementace Natury 2000, tj. evropsky významných lokalit, návrhů na nová území přírodních památek a rezervací - např. dle VaV 620/20/03/, návrhů předaných z OkÚ ap.) a možnosti řešení, harmonogram, propočet,
- SWOT analýza předpokládaných přínosů a dopadů (do vlastnických práv, rozpočtu kraje, udržení stavu životního prostředí, názorů občanů kraje ap.), rozbor silných a slabých stránek, příležitostí či potenciálních ohrožení,
- vymezení nedostatků ve vědomostech, návrh okruhů problémů k řešení a způsobů jejich řešení.

Odbor životního prostředí Krajského úřadu Kraje Vysočina navrhuje Radě Kraje Vysočina rozhodnout připravit Strategii ZCHÚ.
Dle ustanovení § 59 odst. 3 zákona č 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů), rada zabezpečuje rozhodování v ostatních záležitostech patřících do samostatné působnosti kraje, pokud nejsou vyhrazeny zastupitelstvu nebo pokud si je zastupitelstvo nevyhradilo.
StanoviskaKomise pro zemědělství a životní prostředí Rady Kraje Vysočina č. 3/2012 na zasedání dne 5. 6. 2012 přijala usnesení 008/03/2012/Kzžp, ve kterém bere na vědomí informace k aktuální problematice ochrany přírody v Kraji Vysočina a
doporučuje
radě kraje uložit odboru životního prostředí zpracování Strategie zvláštní územní ochrany přírody Kraje Vysočina.
Návrh usneseníRada kraje
ukládá
odboru životního prostředí zpracovat Strategii zvláštní územní ochrany přírody Kraje Vysočina jako dlouhodobý plán činností zaměřený na dokončení implementace Natury 2000 a vyhlašování zvláštní územní ochrany přírody v kraji pro období do roku 2025.
Odpovědnost OŽP
Termín 31. 3. 2013
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz