Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-26-2012-39

RK-26-2012-39.doc  RK-26-2012-39pr01.pdf
Číslo materiálu39
Číslo jednacíRK-26-2012-39
NázevZajištění pohotovostní služby a prohlídek těl zemřelých v Kraji Vysočina
Zpracoval S. Měrtlová, J. Plotová
Předkládá L. Kettner
Počet příloh
Popis problémuRada kraje na svém zasedání dne 30. 4. 2012 vzala na vědomí způsob zajištění pohotovostní služby (lékařské pohotovostní služby, lékárenské pohotovostní služby a pohotovostní služby zubních lékařů), a prohlídek těl zemřelých mimo zdravotnická zařízení v Kraji Vysočina podle nové právní úpravy zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách), dle materiálu
RK-18-2012-35.
Zajištění těchto činností ukládá kraji zákon v přenesené působnosti. Jednotliví poskytovatelé zdravotních služeb (včetně nemocnic zřízených krajem) jsou ze zákona povinni se na zajištění pohotovostní služby podílet, a to pod sankcí pokuty udělené krajským úřadem. Zákon však nestanoví, za jakých podmínek a jakým způsobem má být pohotovostní služba zajištěna (zejména způsob stanovení podílu na pohotovostní službě, časový rozsah a formu jejího výkonu /v jednotlivých ordinacích, centrálně či jinak/, způsob financování držení pohotovosti - dobu čekání na pacienta). V souvislosti se zajištěním uvedené agendy nebyl kraji zvýšen příspěvek na výkon státní správy a ředitel krajského úřadu se v této souvislosti obrátil na místopředsedu vlády a ministra financí Ing. Miroslava Kalouska, viz materiál
RK-26-2012-39, př. 1. Ministerstvo financí v odpovědi uvedlo, že z označení určité povinnosti za přenesenou působnost nelze dovodit její plné krytí s tím, že vedle příspěvku na výkon státní správy existují i další zdroje, zejména vlastní (resp. daňové) příjmy, kterých je třeba k úhradě použít.
Zvýšené náklady na výkon pohotovostní služby dosud hradí kraj z prostředků vyhrazených na výkon dosavadní lékařské služby první pomoci (LSPP) prostřednictvím jím zřizovaných nemocnic. Dne 29. 5. 2012 vzala rada kraje na vědomí informaci o datech provozování LSPP za období od 1. 1. 2011 do 31. 12. 2011, ze kterých je patrné využití pohotovostní služby dle jednotlivých okresů.
Návrh řešení V současně době jsou pohotovostní služba a prohlídky těl zemřelých v Kraji Vysočina zajištěny následovně:
- lékařská pohotovostní služba: centrálně v nemocnicích zřizovaných krajem. Zachování této formy je žádoucí i do budoucna, a to zejména z důvodu snadné orientace pro pacienta, bezprostřední možnosti jeho předání k navazující lůžkové péči v nemocnici, využití zavedeného systému a sledování nákladů.
- lékárenská pohotovostní služba: centrálně v nemocnicích zřizovaných krajem, kde je využita stávající provozní doba nemocničních lékáren,
- pohotovostní služba zubních lékařů: v okresech Havlíčkův Brod, Žďár nad Sázavou, Pelhřimov a Třebíč poskytována v ordinacích jednotlivých poskytovatelů, v okr. Jihlava centrálně na adrese Vrchlického 57. Náklady na tuto pohotovostní službu jsou hrazeny v rámci stávajícího příspěvku na pohotovostní službu poskytovanou nemocnicím.
- prohlídky těl zemřelých: od 1. 6. 2012 centrálně prostřednictvím rozšíření provozních hodin lékařské pohotovostní služby nemocnic zřizovaných krajem, zavedeno oddělené sledování nákladů na tuto novou službu.

Každé z nemocnic zřizované krajem je na zajištění pohotovostní služby poskytován příspěvek ve výši 4 mil. Kč ročně. Vzhledem k novému způsobu zajištění služby, kterou jsou prohlídky těl zemřelých, je vhodné průběžně vyhodnotit provozní, organizační i finanční hledisko zajištění pohotovostní služby. Účelem vyhodnocení je zajištění pohotovostní služby na území kraje jednotným způsobem vstřícným pro pacienty a při hospodárném a udržitelném využití prostředků i lidských zdrojů. Se sjednocením zajištění uvedených služeb lze výhledově počítat ve lhůtě do 18 měsíců počítaných od 1. 6. 2012, tento termín bude upřesněn při vyhodnocení předloženém do 30. 10. 2012.
Odbor zdravotnictví proto doporučuje radě kraje:
- vzít na vědomí stávající způsob zajištění lékařské pohotovostní služby (včetně prohlídek těl zemřelých), lékárenské pohotovostní služby a pohotovostní služby zubních lékařů v Kraji Vysočina,
- uložit odboru zdravotnictví vyhodnotit provozní, organizační i finanční hledisko zajištění lékařské pohotovostní služby (včetně prohlídek těl zemřelých), lékárenské pohotovostní služby a pohotovostní služby zubních lékařů v Kraji Vysočina ke dni 30. 9. 2012 a předložit vyhodnocení radě kraje do 30. 10. 2012, včetně případného návrhu na přijetí nezbytných opatření k zajištění a sjednocení fungování této služby na území Kraje Vysočina.
StanoviskaStanoviska nebyla vyžádána.
Návrh usneseníRada kraje
bere na vědomí
způsob zajištění lékařské pohotovostní služby (včetně prohlídek těl zemřelých), lékárenské pohotovostní služby a pohotovostní služby zubních lékařů v Kraji Vysočina;
ukládá
odboru zdravotnictví vyhodnotit provozní, organizační i finanční hledisko zajištění lékařské pohotovostní služby (včetně prohlídek těl zemřelých), lékárenské pohotovostní služby a pohotovostní služby zubních lékařů v Kraji Vysočina ke dni 30. 9. 2012 a předložit vyhodnocení radě kraje do 30. 10. 2012, včetně případného návrhu na přijetí nezbytných opatření a sjednocení fungování této služby na území Kraje Vysočina.
Odpovědnost odbor zdravotnictví
Termín 30. 10. 2012
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz