Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-24-2012-32

RK-24-2012-32.doc
Číslo materiálu32
Číslo jednacíRK-24-2012-32
NázevRozhodnutí zřizovatele o nabývání dlouhodobého hmotného majetku do vlastnictví zdravotnických příspěvkových organizací zřizovaných Krajem Vysočina
Zpracoval J. Dvořáková, J. Plotová
Předkládá L. Kettner
Počet příloh
Popis problémuSpeciální úpravu nabývání vlastnictví příspěvkovými organizacemi územních samosprávných celků obsahuje zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen Rozpočtová pravidla ), ve svém § 27 odst. 4 a odst. 5. Jako obecný princip podle odst. 4 platí, že příspěvková organizace nabývá majetek pro svého zřizovatele, není-li v konkrétním případě stanoveno zákonem jinak. Rozhodnutí o tom, zda bude příspěvková organizace hospodařit pouze s majetkem zřizovatele, či bude moci některý majetek nabýt do svého vlastnictví, je na zřizovateli.
Výjimka ze zásady, že vlastníkem majetku se stává zřizovatel, je potom vyjádřena v § 27 odst. 5 Rozpočtových pravidel, v němž se říká, že: do svého vlastnictví může příspěvková organizace nabýt pouze majetek potřebný k výkonu činnosti, pro kterou byla zřízena a to:
a) bezúplatným převodem od svého zřizovatele,
b) darem s předchozím písemným souhlasem zřizovatele,
c) děděním; bez předchozího písemného souhlasu zřizovatele je příspěvková organizace povinna dědictví odmítnout, nebo
d) jiným způsobem na základě rozhodnutí zřizovatele.
Jedná se o taxativní výčet způsobů, jiné způsoby nabytí vlastnictví tedy nejsou možné.
Rozpočtová pravidla pracují s pojmem majetek, který však není přesně specifikován. Rozpočtová pravidla nerozlišují mezi majetkem oběžným (peníze, ceniny, zásoby), dlouhodobým (hmotným, nehmotným), který je pořizován z investičních zdrojů nebo drobným dlouhodobým majetkem pořizovaným z nákladů. Majetkem se rozumí i pohledávky jako právo na peněžní nebo jiné plnění.
Pro vyšší právní jistotu ohledně spotřebování a opotřebování majetku při vlastních výkonech zdravotnických zařízení, pro zajištění chodu organizace (možnost hradit svým jménem závazky, vymáhat svým jménem pohledávky, vyřadit, prodat svým jménem, na svůj účet drobný majetek, a to bez předchozího písemného souhlasu zřizovatele k jednotlivým úkonům), pro snížení administrativní zátěže zřizovatele (schvalování rady, dvojí účetní evidence), ale zejména pro větší právní jistotu z hlediska daňové uznatelnosti nákladů (např. spotřeby a prodeje zásob, opravných položek k pohledávkám), schválilo Zastupitelstvo Kraje Vysočina usnesením č. 0588/07/2011/ZK dne 13. 12. 2011 Zásady Zastupitelstva Kraje Vysočina o vymezení majetkových práv a povinností příspěvkových organizací zřizovaných Krajem Vysočina (dále jen Zásady ). Dle Čl. 2 odst. 1 písm. s) Zásad je příspěvková organizace s účinností od 1. 1. 2012 oprávněna a povinna nabýt do svého vlastnictví oběžná aktiva (zásoby, pohledávky, peněžní prostředky), drobný dlouhodobý hmotný a drobný dlouhodobý nehmotný majetek.
Z pohledu odboru zdravotnictví je vhodné vymezit také dlouhodobý hmotný majetek - movitý jako majetek, který nemocnice zřizované Krajem Vysočina, Zdravotnická záchranná služba Kraje Vysočina, příspěvková organizace, Dětské centrum Jihlava, příspěvková organizace,
a Dětský domov Kamenice nad Lipou, příspěvková organizace (dále jen zdravotnické příspěvkové organizace kraje) nabývají do svého vlastnictví.
Všechny zdravotnické příspěvkové organizace kraje souhlasí s rozšířením nabývání dlouhodobého hmotného majetku - movitého do svého vlastnictví.
Dále je třeba sjednotit a upřesnit problematiku týkající se vlastnictví nehmotného majetku, které je zčásti pokryto čl. 2 odst. 1 písm. s) Zásad.
Návrh řešení Odbor zdravotnictví navrhuje radě kraje rozhodnout, že zdravotnické příspěvkové organizace kraje s účinností od 1. 7. 2012 nabývají do svého vlastnictví dle § 27 odst. 5 písm. d) Rozpočtových pravidel veškerý dlouhodobý hmotný majetek - movitý.
Důvodem pro přijetí tohoto rozhodnutí je daňová uznatelnost odpisů dlouhodobého hmotného majetku (tzv. daňové odpisy). Daňové odpisy se používají pro účely výpočtu daňového základu příspěvkové organizace pro daň z příjmu a představují maximální výši odpisů, které lze uplatnit jako daňově uznatelnou položku při výpočtu základu daně z příjmu. Dle § 28 odst. 1 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen ZDP) a dle sdělení Ministerstva financí ČR, daňové odpisy hmotného majetku využívaného při dosažení zdanitelných příjmů uplatňuje vždy pouze vlastník majetku. ZDP příspěvkovým organizacím neumožňuje v žádném případě uplatňovat daňové odpisy
u majetku ve vlastnictví zřizovatele, který jí je pouze předán k hospodaření ve smyslu ustanovení § 27 odst. 2 Rozpočtových pravidel.
Dlouhodobý hmotný majetek - movitý, který zdravotnické příspěvkové organizace pořídily pro svého zřizovatele do doby účinnosti tohoto rozhodnutí, zůstane ve vlastnictví zřizovatele
a bude nadále vymezen jako majetek předaný k hospodaření zdravotnickým příspěvkovým organizacím.
Odbor zdravotnictví dále konstatuje, že nehmotný majetek, který tvoří např. nehmotné výsledky výzkumu a vývoje, software, ocenitelná práva apod., nabývá příspěvková organizace do svého vlastnictví. Nabývání tohoto majetku nelze podřadit pod ustanovení § 27 odst. 4 a 5 Rozpočtových pravidel, protože u práv odpovídajících duševnímu vlastnictví je nabytí vlastnictví tohoto majetku pojmově vyloučeno. Organizace disponuje pouze právy tento majetek užívat (např. formou licence), toto právo užívat však obecně není oprávněna nabývat pro třetí subjekt, například zřizovatele. Práva k nehmotnému majetku upravuje zejména zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorských a o změně některých zákonů (autorský zákon), ve znění pozdějších předpisů,
a zákon 207/2000 Sb., o ochraně průmyslových vzorů a o změně zákona č. 527/1990 Sb.,
o vynálezech, průmyslových vzorech a zlepšovacích návrzích, ve znění pozdějších předpisů. Ačkoliv se tedy v případě softwaru a dalšího nehmotného majetku jedná z hlediska účetnictví o majetek (srov. § 11 vyhlášky č. 410/2009 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů), o nabývání vlastnictví k tomuto majetku pro zřizovatele nebo jeho prostřednictvím se dle § 27 odst. 4 a 5 se nejedná. Nabytí drobného dlouhodobého nehmotného majetku organizacemi je ošetřeno v čl. 2 odst. 1 písm. s) Zásad.
Rozšíření okruhu majetku, který by zdravotnické příspěvkové organizace kraje nabývaly do svého vlastnictví v souladu s tímto rozhodnutím, včetně sjednocení a upřesnění vlastnictví k dlouhodobému nehmotnému majetku, by bylo vhodné provést také změnou Zásad.
Za aktualizaci Zásad odpovídá Odbor majetkový Krajského úřadu Kraje Vysočina.
StanoviskaOdbor majetkový: Zásady Zastupitelstva Kraje Vysočina o vymezení majetkových práv a povinností příspěvkových organizací zřizovaných Krajem Vysočina umožňují nabýt dlouhodobý hmotný majetek a dlouhodobý nemovitý majetek do vlastnictví příspěvkové organizace a to se souhlasem Rady Kraje Vysočina, viz Čl. 3 bod 2 Zásad. Dle názoru OM lze rozhodnutím rady kraje operativně upravit nabývání dlouhodobého majetku do vlastnictví organizace a to zejména u těch organizací, kde s ohledem na jejich rozsah činnosti a dosahovanou výši zdanitelných příjmů (tj. příjmů podléhajících dani z příjmu právnických osob), lze tímto rozhodnutím dosáhnout ekonomického - daňového přínosu, tj. možnosti uplatnit daňové odpisy z majetku ve vlastnictví organizace a snížit tak základ daně z příjmů. Relevantní údaje pro toto posouzení u všech zdravotnických příspěvkových organizací nemá OM k dispozici. Přijetím návrhu na usnesení dle materiálu RK-24-2012-32, není nezbytné provést i změnu Zásad. Zásadní změny Zásad upravující práva a povinnosti k movitému a nemovitému majetku (věcem hmotným a nehmotným), budou řešeny s ohledem na novou právní úpravu vyplývající z ustanovení zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku.

Odbor ekonomický k předloženému materiálu nemá připomínky.
Oddělení právní a krajského živnostenského úřadu nemá k návrhu usnesení připomínky.
Návrh usneseníRada kraje
rozhoduje
s účinností od 1. 7. 2012 o nabývání dlouhodobého hmotného majetku - movitého dle § 27 odst. 5 písm. d) zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, do vlastnictví zdravotnických příspěvkových organizací zřizovaných Krajem Vysočina;
bere na vědomí
že, dlouhodobý hmotný majetek - movitý, který zdravotnické příspěvkové organizace pořídily pro svého zřizovatele do doby účinnosti tohoto rozhodnutí, zůstane ve vlastnictví zřizovatele
a bude nadále vymezen jako majetek předaný k hospodaření zdravotnickým příspěvkovým organizacím.
Odpovědnost odbor zdravotnictví
Termín 1. 7. 2012
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz