Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-36-2011-51

RK-36-2011-51.doc
Číslo materiálu51
Číslo jednacíRK-36-2011-51
NázevPřístup kraje k hodnocení žádostí MPSV pro rok 2012
Zpracoval J. Bína
Předkládá V. Švarcová
Počet příloh
Popis problémuDne 16. 9. 2011 se problematikou dotačního řízení na rok 2012 zabývala Komise Asociace krajů ČR pro sociální záležitosti (dále jen Komise ) a vyjádřila zejména nesouhlas s objemem finančních prostředků navržených pro sociální služby na rok 2012 (6,1 mld. Kč) s tím, že bude-li částka nižší než 8,5 mld. Kč, dojde k zániku některých sociálních služeb. Komise přijala toto usnesení:
1) Komise důrazně upozorňuje, že pokud bude vládou ČR navržena a parlamentem ČR schválena celková částka na podporu sociálních služeb pro rok 2012 nižší než 8,5 mld., bude dopadem rozhodnutí těchto orgánů zánik některých sociálních služeb.

2) Komise požaduje nerozdělovat směrné číslo pro každý kraj na závazné částky určené na služby sociální péče a služby sociální prevence. Kraje v tomto případě zhodnotí jednotlivé služby a doporučí výši dotace v souladu s příslušnými střednědobými plány rozvoje sociálních služeb.

3) Komise doporučuje Radě AKČR navrhnout jednotlivým Radám krajů ČR a Radě Hl. města Prahy v případě, že MPSV nebude souhlasit s návrhem SK AKČR na celkovou částku a úpravu principů dotačního řízení na rok 2012, aby všechny kraje odeslaly písemně na MPSV pouze jednotnou žádost dle § 101 zákona 108/2006 Sb. s tímto obsahem:
a) název kraje, jeho sídlo, identifikační číslo a číslo účtu,
b) zpracovaný střednědobý plán rozvoje sociálních služeb, který obsahuje ekonomickou analýzu v plánu identifikovaných potřeb a způsob jejich finančního zajištění,
c) požadavek na dotaci pro jednotlivé poskytovatele v nezbytné výši.
Komise upozornila na problémy související s předpokládanou konstrukcí tzv. směrného čísla a rovněž na končící individuální projekty, z nichž kraje financují vybrané služby sociální prevence (způsobí další propad ve financování sítě sociálních služeb). Komise stanovila minimální reálné objemy finančních prostředků pro rok 2012 takto:
Kraj Rok 2011 Reálný návrh na rok 2012 Jihočeský 408 920 031 492 884 204 Jihomoravský 563 877 704 769 372 000 Karlovarský 207 827 391 219 000 000 Královéhradecký 310 257 224 350 099 042 Liberecký 244 981 963 303 212 018 Moravskoslezský 693 604 501 968 000 000 Olomoucký 478 995 000 588 004 623 Pardubický 321 683 554 414 000 000 Plzeňský 283 890 574 451 000 000 Středočeský 668 797 472 750 000 000 Ústecký 543 169 651 715 000 000 Vysočina 331 112 802 410 000 000 Zlínský 437 823 509 491 836 000 Praha 450 045 000 565 210 420 Celkem 5 944 986 376 7 487 618 307 Upozornila dále, že je nezbytné částky navýšit celkově o 870 117 141,- Kč s ohledem na končící individuální projekty v 9 krajích v roce 2012 (v Olomouckém kraji v měsíci červenci 2012) a o dalších 117 628 500,- Kč s ohledem na výpadek úhrad v zařízeních sociálních služeb zařazených do projektu transformace. Celkově tak Komise považuje za minimální objem finančních prostředků nezbytných vyčlenit ve státní rozpočtu ČR na rok 2012 částku 8 475 363 948,- Kč.
S návrhy Komise se na svém zasedání dne 23. 9. 2011 ztotožnila rovněž Rada Asociace krajů ČR.
Dne 26. 9. 2011 byl na webových stránkách MPSV zveřejněn dokument Metodika Ministerstva práce a sociálních věcí ČR pro poskytování dotací ze státního rozpočtu poskytovatelům sociálních služeb a posouzení žádosti o dotaci ze státního rozpočtu v oblasti podpory poskytování sociálních služeb . Z tohoto dokumentu nelze vysledovat, zda MPSV akceptuje připomínky Komise, resp. krajů ČR, a nelze ani předpokládat, že by byl akceptován požadavek na navýšení objemu finančních prostředků v návrhu zákona o státním rozpočtu ČR na rok 2012.
Návrh řešení Jedná se o závažnou změnu přístupu krajů k hodnocení žádostí poskytovatelů sociálních služeb. Krajské úřady podávají souhrnnou žádost o dotacích v přenesené působnosti s náležitostmi, které jsou výše uvedeny. Tuto souhrnnou žádost vypracovává odbor sociálních věcí na základě údajů z elektronických žádostí poskytovatelů, které má k dispozici i MPSV. Žádost vygenerovanou z hodnocení elektronickém systému podle metodiky MPSV podepisuje ředitel krajského úřadu.
Krajský úřad Kraje Vysočina dosud ve svých doporučeních krátil požadavky poskytovatelů sociálních služeb tak, aby nepřekročily objem prostředků, který pro Kraj Vysočina MPSV stanovilo. Tím přebíral částečně odpovědnost za výsledky dotačního řízení. MPSV však neakceptovalo žádost krajů o řešení složité situace ve financování sociálních služeb, a proto by krajské úřady neměly nadále nést odpovědnost za krácení dotací. Navrhujeme, aby komise doporučila radě kraje přijmout postup doporučený Asociací krajů ČR, tj. podat souhrnnou žádost ve vlastní tabulce vycházející ze skutečných potřeb poskytovatelů a rozhodování o konkrétních dotací ponechat plně na pracovnících MPSV. Neuspokojení návrhů obsažených v souhrnné žádosti nebude považováno za závazek kraje dofinancovat rozdíl mezi navrženou a skutečnou výši.
Toto řešení nic nemění na obvyklém postupu kraje při financování poskytovatelů sociálních služeb z rozpočtu kraje.
StanoviskaKomise sociální a pro oblast protidrogové politiky Rady Kraje Vysočina
doporučuje
radě kraje přijmout postup doporučený Asociací krajů ČR pro dotační řízení MPSV na rok 2012.
Návrh usneseníRada kraje
ukládá
odboru sociálních věcí použít postup doporučený Asociací krajů ČR pro dotační řízení MPSV na rok 2012 dle materiálu RK-36-2011-51.
Odpovědnost odbor sociálních věcí
Termín 30. 11. 2011
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz