Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-30-2011-24

RK-30-2011-24.doc  RK-30-2011-24pr01.doc  RK-30-2011-24pr01a.ppt  RK-30-2011-24pr02.doc  RK-30-2011-24pr02upr1.doc  RK-30-2011-24pr03.doc  RK-30-2011-24pr03upr1.doc
Číslo materiálu24
Číslo jednacíRK-30-2011-24
NázevProjekt Řízení příspěvkových organizací
Zpracoval D. Buřičová, E. Janoušková, Z. Kadlec
Předkládá Z. Kadlec, E. Janoušková
Počet příloh
Popis problémuV rámci projektu Zvýšení kvality řízení Krajského úřadu kraje Vysočina (dále jen KVALITA09), financovaného z Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost, byla mimo jiné realizována aktivita Řízení příspěvkových organizací. Důvod pro realizaci této aktivity byla skutečnost, že pro řízení příspěvkových organizací kraje neexistuje dosud systémový přístup. Řízený a koordinovaný postup a přesnější vymezení pravomoci a odpovědnosti managementu by přispěl k optimalizaci činností zřizovaných organizací, zejména ve vztahu k naplňování základního poslání organizací, dále by pomohl nastavit řídící procesy a činnosti uvnitř organizací i ve vzájemných vztazích (zřizovatel - organizace, zřizovatel - ředitelé organizací). Přínosem by bylo také zefektivnění výkonu zřizovatelských funkcí kraje i zefektivnění některých procesů, a to např. realizace společných nákupů vybraných komodit a služeb.
Projekt realizovala na základě výběrového řízení společnost Dynatech spol. s r. o. ve třech základních etapách. První etapa zahrnovala zpracování vstupní analýzy stávajícího fungování příspěvkových organizací, v rámci další fáze vypracovala návrhovou strategii pro realizaci navrhovaných a odsouhlasených opatření. Poslední fází projektu bude řada vzdělávacích akcí, která by měla přispět k úspěšné komunikaci doporučených opatření a změn a přinést přidanou hodnotu i pro ředitele příspěvkových organizací zejména v oblasti zlepšení manažerských kompetencí.

Nejdůležitější výstupy druhé etapy:
* (B1) Metodika správy katalogu veřejných služeb, Katalog veřejných služeb, Doporučení pro implementaci procesu
* (B2) Metodika stanovení podmínek pro hospodářskou činnost PO, Stávající stav hospodářské činnosti, Doporučení pro implementaci procesu
* (B3) Metodika plánování a kontroly PO Ročních a střednědobých plánů, Doporučení pro implementaci procesu
* (B4) Metodika řízení směrnic PO, Doporučení pro implementaci procesu Schvalování a kontrola směrnic
* (B5) Rukojeť ředitele PO, Pravidla pro hodnocení ředitele PO
* (B6) Nákup služeb, Metodika společných nákupů, Analýza dotazníkového šetření a doporučení pro implementaci, Doporučení pro podporu SW nástrojem
* (B7) Podpůrná IT řešení, Naplněný katalog nabízených služeb odboru ICT vůči PO, Seznam povinností odboru ICT vůči PO, Seznam povinností PO vůči odboru ICT, Doporučení pro standardní vybavení PO technologiemi, Doporučení pro centralizaci aplikací a služeb pro PO
* (B8) Standardizace procesů, Definice a způsob zavedení standardů pro vybrané procesy a postup, Doporučení pro implementaci procesu
* (B9) Výkaznictví, Metodika jednotného výkaznictví PO, Doporučení pro implementaci procesu
* (B10) Sledování funkčnosti PO, Metodika správy katalogu indikátorů, Katalog indikátorů, Návrh podpory SW nástrojem, Sledování indikátorů, Portál PO
* (B11) Portfolio společných služeb, Naplněný katalog vnitřních služeb, Metodika evidence katalogu vnitřních služeb.
Návrhová Strategie projektu Řízení příspěvkových organizací (dále jen Strategie) a veškeré výstupy projektu jsou uvedeny v příloze RK-30-2011-24, př. 1 (CD). Zásadní výstupy byly v průběhu tvorby diskutovány se zřizovatelskými odbory, podklady pro vyhodnocení služeb poskytly v rámci dotazníkové akce i příspěvkové organizace.

Strategie představuje rámec pro postupnou implementaci konkrétních opatření, která povedou ke zlepšení řízení příspěvkových organizací zřizovaných Krajem Vysočina a k nastavení efektivního systémového prostředí.
Strategie je postavena na obecných principech, které považuje dodavatel i projektový tým za průřezové pro celou implementaci a které se nevztahují pouze k časovému rámci realizace doporučení. Principy jsou uvedeny v příloze RK-30-2011-24, př. 2.
Pro konkrétní implementaci Strategie byl vytvořen harmonogram nezbytných kroků, který zahrnuje postupné zavádění podle priorit. Harmonogram je uveden v příloze RK-30-2011-24, př. 3.
Návrh řešení Předkladatelé navrhují Radě Kraje Vysočina:
vzít na vědomí
informace o projektu Řízení příspěvkových organizací dle materiálu RK-30-2011-24, př. 1
souhlasit
s principy řízení příspěvkových organizací uvedenými v materiálu RK-30-2011-24, př. 2
schválit
harmonogram postupné implementace výstupů projektu Řízení příspěvkových organizací dle materiálu RK-30-2011-24, př. 3
uložit
ředitelům příspěvkových organizací zřizovaných Krajem Vysočina
* aktivně se účastnit na implementaci výstupů projektu Řízení příspěvkových organizací dle pokynů Krajského úřadu Kraje Vysočina,
* účastnit se akreditovaného vzdělávacího programu, určeného pro vedoucí zaměstnance příspěvkových organizací dle pokynů Krajského úřadu Kraje Vysočina.

Dle § 59 odst. 1 písm. i) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení) je výkon zřizovatelských funkcí vyhrazen radě kraje.
V úvahu přichází i dílčí řešení, tedy vyřazení některých opatření z návrhu a odpovídající úprava harmonogramu.
StanoviskaOŠMS nemá připomínek.
OZ nemá k návrhu usnesení připomínky.
OSV souhlasí s navrženým materiálem, protože implementace v něm uvedených doporučení povede ke zvýšení kvality výkonu zřizovatelské funkce. Považujeme za prospěšné zvyšovat a kontrolovat efektivitu, sjednocovat vybrané postupy a procesy i zabezpečovat některé nákupy a činnosti společně. Máme obavu ze stanovení principu slučování malých organizací, protože kraj po zkušenostech s velkými organizacemi v sociálních službách v roce 2003 přistoupil k jejich rozdělení. Pro management samostatných subjektů je charakteristická vysoká míra vlastní iniciativy, vysoký zájem realizovat nové nápady a kompetence pro jednání s externími subjekty v místní komunitě. Ze zkušeností našeho odboru vyplývá, že fungování malých organizací není nutně spojeno s vyšší nákladovostí. Ve vybraných případech může být slučování vhodnějším řešením, ale jeho povýšení na úroveň principu může přinést i negativní dopady.
OKPPCR nemá k předkládanému materiálu připomínky.
ODSH souhlasí s návrhem usnesení
OI souhlasí s nutností sjednocení postupů a metodiky řízení příspěvkových organizací kraje. V oblasti ICT považujeme za stěžejní realizaci katalogu služeb včetně všech souvisejících analytických a procesních kroků tak jak je navrhováno ve výstupech projektu a harmonogramu pro rok 2012.
Odbor informatiky v současné době na základě požadavků jednotlivých odborů KrÚ a zástupců PO realizuje služby vůči PO v celkovém úhrnu cca 80 člověhodin měsíčně. Více jak polovina těchto služeb není kryta organizačním řádem ani pracovními náplněmi příslušných pracovníků a stále častěji je vykonávána na úkor servisních činností pro KrÚ a bez faktické garance kvality a dostupnosti vůči PO.
Činnosti navrhované zpracovatelem projektu v rámci katalogu ICT služeb jsou z našeho pohledu smysluplné. V praxi by šlo o zprůhlednění vztahů mezi OI a PO, nastavení parametrů např. již poskytovaných služeb bez garance a efektivnějšímu využití prostředků ICT. Oproti současnému stavu jde o další činnosti, které nelze realizovat bez navýšení personálu OI a např. zavedení pracovních pohotovostí.
OK nemá žádné připomínky a souhlasí s navrhovaným usnesením.
EO - Zlepšení řízení příspěvkových organizací je potřebným krokem. Je žádoucí, aby bylo v činnosti PO dosaženo vyšší míry hospodárnosti a efektivity při hospodaření s veřejnými prostředky. Navržené kroky a jejich implementace v předkládaném harmonogramu je však nutno provádět citlivě s ohledem na to, že se jedná o samostatné organizace s právní subjektivitou. Při uvádění popsaných kroků do praxe není možné opominout objektivní realitu, která vyplývá z legislativních úprav a z opatření přijímaných na celostátní úrovni. Jedním z příkladů je probíhající reforma účetnictví, která je nejen v časovém zpoždění, ale přináší i nevyjasněné problémy v podobě například dosud nevydaných účetních standardů. Zároveň je třeba respektovat i specifika jednotlivých odvětví, v nichž PO hospodaří. Podobně lze uvést i změny v daňových zákonech (např. reverse charge u DPH). Všechny tyto změny znamenají velikou zátěž (mnohdy pouze administrativní) pracovníků ekonomických útvarů. Z tohoto hlediska mohou opatření ze strany zřizovatele být přijímána příspěvkovými organizacemi negativně. Proto je třeba volit jen taková opatření, která budou přínosná a efektivní a jsou tedy nezbytně nutná.
OM souhlasí s návrhem postupu implementace Strategie včetně harmonogramu.
OddPKŽÚ nemá k návrhu usnesení připomínky.
Návrh usneseníRada kraje
bere na vědomí
informace o projektu Řízení příspěvkových organizací dle materiálu RK-30-2011-24, př. 1;
souhlasí
s principy řízení příspěvkových organizací uvedenými v materiálu RK-30-2011-24, př. 2;
schvaluje
harmonogram postupné implementace výstupů projektu Řízení příspěvkových organizací dle materiálu RK-30-2011-24, př. 3;
ukládá
ředitelům příspěvkových organizací zřizovaných Krajem Vysočina:
* aktivně se účastnit na implementaci výstupů projektu Řízení příspěvkových organizací dle pokynů Krajského úřadu Kraje Vysočina;
* účastnit se akreditovaného vzdělávacího programu, určeného pro vedoucí zaměstnance příspěvkových organizací dle pokynů Krajského úřadu Kraje Vysočina.
Odpovědnost ředitel úřadu a ředitelé sekcí
Termín 30. 6. 2013
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz