Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-15-2011-50

RK-15-2011-50.doc  RK-15-2011-50pr01.xls  RK-15-2011-50pr02.xls
Číslo materiálu50
Číslo jednacíRK-15-2011-50
NázevNávrh finančního plánu příspěvkových organizací zřizovaných krajem Vysočina na rok 2011 za odvětví sociální péče včetně návrhu rozpočtového opatření
Zpracoval L. Hondlová
Předkládá V. Švarcová
Počet příloh
Popis problémuPříspěvkové organizace zřízené krajem Vysočina hospodaří podle finančního plánu. Finanční plán zahrnuje vedle výnosových a nákladových ukazatelů a výsledku hospodaření rovněž tvorbu a čerpání peněžních fondů (rezervní a investiční fond, fond odměn a FKSP). Jeho součástí jsou i finanční vztahy k rozpočtu zřizovatele a investiční a odpisový plán. Finanční plán schvaluje na základě zřizovacích listin zřizovatel.
Při sestavování finančního plánu na rok 2011 příspěvkové organizace vycházely ze schváleného finančního vztahu k rozpočtu zřizovatele (tj. příspěvek na provoz, odvod z investičního fondu dle usnesení zastupitelstva kraje č. 0513/07/2010/ZK), schválené dotace z Ministerstva práce a sociálních věcí a z předpokládaných výnosů z hlavní a doplňkové činnosti.
Finanční plán pro rok 2011 byl u části organizací sestaven jako nevyrovnaný z těchto důvodů:
- U některých příspěvkových organizací došlo ke snížení příjmů od zřizovatele, které nebylo pokryto navýšením dotací z Ministerstva práce a sociálních věcí.
- U většiny příspěvkových organizací došlo ke snížení dotace z Ministerstva práce a sociálních věcí (v rámci 1. kola dotačního řízení) oproti roku 2010 celkem o cca 29 000 tis. Kč.
- V roce 2010 vstoupil v platnost nový katalog prací, který řeší přeřazení pracovníků do vyšších tarifních tříd, čímž dochází ke zvýšení výdajů organizací. Některé organizace byly schopny v roce 2010 toto navýšení částečně kompenzovat v rámci ušetřených finančních prostředků z důvodu vyšší nemocnosti a zavedením úsporných opatření (snížením jiných nákladových položek) ve svých zařízeních.
Záporný výsledek hospodaření u Ústavu sociální péče pro mentálně postižené Těchobuz, příspěvkové organizace, je způsobený i zřízením nového oddělení (domov se zvláštním režimem), u Ústavu sociální péče Zboží, příspěvkové organizace, navýšením odpisů (nová budova), u Domova důchodců Ždírec, příspěvkové organizace, nižší kapacitou klientů, navýšení počtu klientů od 1.3.2011 a u Domova důchodců Velké Meziříčí, příspěvkové organizace, dochází ke snížení počtu klientů, mají i přechodné vícenáklady při správě dvou budov.
U Domova důchodců Ždírec, příspěvkové organizace, bude záporný výsledek hospodaření částečně pokryt navýšením dotace z MPSV (na základě 2. kola dotačního řízení), ve finančním plánu není zatím uvedeno.
Záporný výsledek hospodaření je u některých příspěvkových organizací částečně řešen návrhem na navýšení závazného ukazatele příspěvek na provoz a také zapojením rezervního fondu. Zbývající část záporného výsledku hospodaření bude řešena i zapojením investičního fondu (odvod z investičního fondu a navýšení příspěvku na provoz) na základě zpracovaných rozborů hospodaření k 30. 6. 2011 a výhledu hospodaření do konce roku. Nové finanční plány včetně návrhu řešení budou znovu projednány s řediteli příspěvkových organizací a předloženy radě kraje ke schválení. Pokud by vývoj hospodaření příspěvkových organizací odpovídal předpokládaným příjmům a výdajům uvedeným v předkládaných finančních plánech, musela by být potom tato situace řešena ze strany zřizovatele navýšením závazného ukazatele příspěvek na provoz .
Návrh řešení Odbor sociálních věcí předkládá radě kraje:
- Finanční plány výnosů a nákladů na rok 2011 dle materiálu RK-15-2011-50, př. 1;
- Plány čerpání investičního fondu dle materiálu RK-15-2011-50, př. 1;
- Stanovení způsobu usměrňování prostředků na platy na rok 2011 a závazný ukazatel Limit prostředků na platy jako způsob usměrňování prostředků na platy a odměny za pracovní pohotovost pro zařízení sociální péče jednotně, a to stanoveným objemem těchto prostředků podle materiálu RK-15-2011-50, př. 1.
Odbor sociálních věcí navrhuje radě kraje doporučit zastupitelstvu kraje schválit rozpočtové opatření spočívající ve zvýšení kapitoly Sociální věci o částku 5 500 000 Kč z důvodu navýšení závazného ukazatele příspěvek na provoz u některých příspěvkových organizací na úhradu záporného výsledku hospodaření v tomto roce.
Finanční prostředky jsou poskytovány jako příspěvek na provoz dle zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů.
StanoviskaEkonomický odbor k předloženému materiálu poznamenává, že celková plánovaná ztráta u organizací sociální péče dosahuje částky 25 784 tis. Kč. Vyrovnané hospodaření plánuje 8 organizací, zbývajících 13 organizací vykazuje schodek (ztrátu).
Součástí materiálu je i návrh schválení rozpočtového opatření, kterým bude posílen příspěvek na provoz u 3 sociálních zařízeních za účelem jednorázového pokrytí zvýšených provozních nákladů vyvolaných zejména novými skutečnostmi při provozování sociálních služeb. V té souvislosti ekonomický odbor dále uvádí jejich záporný výsledek hospodaření k 31. 3. 2011, který činil u Domova důchodců Ždírec částky 1 088 tis. Kč (nižší kapacita zařízení v důsledku jeho přestěhování do Havlíčkova Brodu), u Ústavu sociální péče Těchobuz částky 707 tis. Kč (zřízení nového oddělení) a Domova důchodců Humpolec
326 tis. Kč. Aktuální stav položky Nespecifikovaná rezerva je 155 200 tis. Kč.

Odbor informatiky: Dotace (zvýšení závazného ukazatele dle RK-15-2011-50, př. č. 2) byla zaevidována v systému eDotace - ID O00091.
Návrh usneseníRada kraje
doporučuje
zastupitelstvu kraje schválit:
- rozpočtové opatření spočívající ve snížení kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, § 6409 Ostatní činnosti jinde nezařazené, položky Nespecifikovaná rezerva o částku 5 500 000 Kč při současném zvýšení kapitoly Sociální věci, § 4357 - Domovy, položka 5331 - Neinvestiční příspěvky zřízeným příspěvkovým organizacím o částku 5 500 000 Kč dle rozpisu na jednotlivé domovy důchodců a ústavy sociální péče uvedené v materiálu RK-15-2011-50, př. 2 na částečné pokrytí plánovaného záporného výsledku hospodaření v roce 2011;
- změnu závazného ukazatele Příspěvek na provoz u příspěvkových organizací za odvětví sociální péče dle materiálu RK-15-2011-50, př. 2 v souvislosti s částečným pokrytím předpokládaného schodkového finančního hospodaření u příspěvkových organizací zřizovaných krajem v odvětví sociální péče v letošním roce;

schvaluje
* finanční plán výnosů a nákladů příspěvkových organizací za odvětví sociální péče na rok 2011 dle materiálu RK-15-2011-50, př. 1;
* tvorbu a použití peněžních fondů, odpisový plán, investiční plán a plán údržby a oprav u organizací sociální péče na rok 2011 dle materiálu RK-15-2011-50, př. 1;
stanoví
* u příspěvkových organizací za odvětví sociální péče jako závazný ukazatel finančního plánu na rok 2011:
- celkový objem použití investičního fondu;
- jmenovitý seznam akcí financovaných z prostředků investičního fondu dle materiálu
RK-15-2011-50, př. 1;
* závazný ukazatel Limit prostředků na platy dle materiálu RK-15-2011-50, př. 1 jako způsob usměrňování prostředků na platy a odměny za pracovní pohotovost zařízení sociální péče jednotně a to stanoveným objemem těchto prostředků;
* použití příspěvku na provoz z rozpočtu zřizovatele k přednostnímu krytí tvorby účetních odpisů z dlouhodobého majetku;
zmocňuje
ředitele příspěvkových organizací za odvětví sociálních věcí:
- k provádění dílčích úprav a přesunů finančních prostředků mezi jmenovitě schválenými akcemi financovanými z investičního fondu při dodržení celkového objemu použití investičního fondu;
- k použití prostředků rezervního fondu a jejich převodu do investičního fondu včetně použití zůstatku investičního fondu za účelem krytí nákladů spojených s řešením havarijních situací vzniklých na majetku svěřeného do správy příspěvkové organizace za předchozího souhlasu vedoucí odboru sociálních věcí a vedoucího majetkového odboru;
souhlasí
* se zapojením fondu odměn u příspěvkových organizací za odvětví sociálních věcí na pokrytí případného překročení stanoveného objemu prostředků na platy za kalendářní rok;
* s případným použitím rezervního fondu u příspěvkových organizací za odvětví sociálních věcí v průběhu účetního období k pokrytí nákladů na provoz;
ukládá
* vedoucí odboru sociálních věcí a vedoucímu majetkového odboru věcně prověřovat návrhy příspěvkových organizací za odvětví sociálních věcí k řešení havarijních situací vzniklých na majetku svěřeného do správy;
* vedoucí odboru sociálních věcí předložit do rady kraje v termínu do 4. 10. 2011 materiál o výsledcích hospodaření krajských zařízení sociální péče společně s výhledem ke konci roku 2011 včetně případného návrhu na změnu finančního plánu na tento rok;
* ředitelům příspěvkových organizací zřizovaných krajem Vysočina odvětví sociální péče:
- provádět odvody z investičního fondu do rozpočtu kraje s tím, že odvodová povinnost za 1. a 2. čtvrtletí bude zabezpečena do 30. 6. 2011, za 3. čtvrtletí do 15. 9. 2011 a za 4. čtvrtletí do 15. 11. 2011;
- zajistit jako součást ročního rozboru hospodaření přehled o výsledku hospodaření podle jednotlivých doplňkových činností vymezených ve zřizovací listině, v případě vykázání ztráty u jednotlivé doplňkové činnosti uvést důvody tohoto stavu a přijmout nápravná opatření k odstranění tohoto nežádoucího vývoje pro následující účetní období;
- promítat schválená rozpočtová opatření orgánu kraje do finančního plánu; upravený finanční plán předkládat odboru sociálních věcí nejpozději do 30 dnů po schválení rozpočtového opatření;
- předložit výsledky hospodaření za 1. pololetí 2011 společně s výhledem ke konci letošního roku odboru sociálních věcí v termínu do 8. 8. 2011;
- zavést ve svých zařízeních úsporná opatření, zapojit volné finanční prostředky rezervního fondu k úhradě potřebných nákladů a zajistit tak dosažení vyrovnaného výsledku hospodaření či snížení předpokládané ztráty ke konci roku;
- informovat vedoucí odboru sociálních věcí o všech nových skutečnostech, které mají vliv na projednaný finanční plán a které mohou vést ke zhoršení výsledku hospodaření v daném roce.
Odpovědnost odbor sociálních věcí, ekonomický odbor, majetkový odbor a ředitelé příspěvkových organizací za odvětví sociálních věcí
Termín 31. 12. 2011
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz