Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-40-2010-80

RK-40-2010-80.doc  RK-40-2010-80pr01.doc
Číslo materiálu80
Číslo jednacíRK-40-2010-80
NázevPrůběžná informace o pokračování implementace reformy účetnictví v podmínkách kraje
Zpracoval E. Šuláková, A. Krištofová, E. Janoušková
Předkládá E. Janoušková
Počet příloh
Popis problémuDne 12. 1. 2010 obdržela rada kraje první informaci o nastartování procesů, souvisejících s reformou účetnictví státu v podmínkách kraje Vysočina. Nyní jsou radě předkládány pro informaci a pro rozhodnutí další informace z této oblasti:
Pracovní tým, jmenovaný ředitelem krajského úřadu k realizaci reformy na úrovni kraje, se pravidelně schází. V době od poslední informace, podané RK (viz materiál RK-11-2010-15 ze dne 6. 4. 2010) řešil tým zejména záležitosti týkající se sběru dat do centrálního systému účetních informací státu (CSÚIS), který je implementován jako součást projektu Integrovaného informačního systému státní pokladny (IISSP).
Systém pro sběr účetních záznamů a finančních výkazů a doplňujících informací od vybraných účetních jednotek má postupně plně nahradit předchozí systém ARIS. Správcem systému CSÚIS je Ministerstvo financí.
Právní rámec je upraven následujícími předpisy: Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví - vymezení systému CSÚIS, jeho správce, pojmu vybraná účetní jednotka a její povinnosti; Vyhláška č. 449/2009 Sb. - Obsahové vymezení finančních výkazů, povinné subjekty a termíny; Vyhláška č. 410/2009 Sb. - Obsahové vymezení účetních záznamů; Vyhláška č. 383/2009 Sb. - Popis technických aspektů tvorby a zaslání dat do CSÚIS, povinné subjekty a termíny. Tyto právní předpisy ukládají krajskému úřadu zajistit kontrolu správnosti finančních výkazů (výkaz FIN 2-12 M včetně konsolidace za okresy a kraj) a účetních (rozvaha, výsledovka, příloha). Tyto výkazy obce, DSO i PO předávají přímo do CSÚIS.

Podle platné legislativy existují dva možné způsoby zaslání dat do CSÚIS:

1) účetní jednotka (resp. její zodpovědná osoba) zasílá výkazy samostatně přímo do CSÚIS (dle Min. financí varianta A). Pro rozběh a otestování nového systému v roce 2010 stanovil Krajský úřad kraje Vysočina tento způsob s tím, že poskytl obcím pomoc ve formě úvodního shromáždění a zaslání podkladů pro registraci do systému CSÚIS za všechny účetní jednotky (tzv. hromadná registrace, dle MF varianta C).

2) účetní jednotka zasílá data do CSÚIS prostřednictvím krajského úřadu, pokud tak místně příslušný krajský úřad stanoví (dle Min. financí varianta B).

Na základě přílohy č. 2 vyhlášky č. 449/2009 Sb., dále stanovil krajský úřad obcím a DSO povinnost zasílat data účetnictví a rozpočtu na tzv. automat UCR (sběrový automat, na který obce zasílají emailem účetní data), což má umožňovat účinnější kontrolu výkazů a poskytování efektivnější metodické pomoci.
K dnešnímu dni jsou v rámci území kraje Vysočina úspěšně zaregistrovány všechny účetní jednotky - podle průběžných informací na stránkách ministerstva financí byl kraj Vysočina jedním z prvních.
Při registraci i zpracování výkazů se vyskytlo velké množství problémů, které jsou ze strany ministerstva financí postupně řešeny. Za období 06/2010 je bylo úspěšně přijato 99% výkazů subjektů kraje Vysočina.
V současnosti se zástupci krajů snaží odstranit problémy vznikající se zaokrouhlováním výkazů na tis. Kč, což způsobuje vážné problémy při kontrole výkazů. Apelují na ministerstvo financí k přechodu na vykazování v Kč. Tato změna (navrhovaná již několik let) by podstatně zjednodušila proces sběru i kontroly výkazů a přinesla tak úsporu při zpracování výkazů.
Návrh řešení
StanoviskaEkonomický odbor provedl rozbor nastavené praxe předávání účetních a finančních výkazů obcemi, DSO a příspěvkovými organizacemi do CSÚIS. Na jeho základě konstatujeme, že současná varianta se po zkušenostech s provozem za minulá období jeví jako velmi pracná a zdlouhavá a projevují se tato negativa:
* účetní jednotky kraje musí zasílat výkazy 2x, jednou do CSÚIS, podruhé na automat UCR na kraj
* zasílání výkazů do CSÚIS je složité, neobejde se bez složitých šifrování a kódování výstupů
* obce, DSO a PO nezasílají výkazy zároveň do CSÚIS a na automat UCR na kraj a zaslané výkazy nejsou tak vždy shodné. Z důvodu rozdílností ve výkazech musí nutně proběhnout větší počty provedených kontrol
* odstávky systému probíhají v sobotu a v neděli v 1. týdnu měsíce. V tyto dny většina zaměstnanců menších obcí dokončuje účetnictví obcí a DSO a potřebuje odeslat výkazy do systému
* komunikace účetních jednotek přímo s centrálním systémem při řešení chyb je zdlouhavá. Konstatuje se pouze stav, že je výkaz chybný, neřeší se způsob nápravy.
Na základě zkušeností navrhujeme změnit způsob zasílání výkazů do CSÚIS na variantu B. Tzn., že krajský úřad bude zasílat účetní a finanční výkazy přímo do CSÚIS za všechny účetní jednotky. Podstatou této uvažované změny je to, že krajský úřad už nebude od účetních jednotek shromažďovat prostřednictvím automatu všechna účetní data, ale bude shromažďovat pouze účetní a finanční výkazy (prostřednictvím automatu VYK). Tento návrh ekonomického odboru byl diskutován na jednání grémia ředitele dne 29. 11. 2010 a ředitel krajského úřadu v souladu s platnou legislativou učinil rozhodnutí o změně způsobu zasílání výkazů do CSÚIS na variantu B.
Změnou způsobu předávání výkazů se předpokládá řešení výše uvedených negativ a přínos pozitiv a zefektivnění činností jak pro obce a PO, tak pro samotný krajský úřad. Výčet přínosů této varianty je uveden v příloze tohoto materiálu.

Odbor informatiky z důvodu zjednodušení procesu sběru souhlasí OI s navrhovanou změnou zasílání výkazů, namísto dosavadního sběru účetních dat. Sběr výkazů je technicky jednodušší, administrativně méně náročný a zcela dostačující i pro potřeby vyhodnocování krajským datovým skladem. Technicky doporučujeme prozatím zachovat sběr prostřednictvím tzv. krajského automatu z důvodu problematické spolehlivosti CSÚIS a dostupnosti dat pro kraj v něm. Dále navrhujeme pokračovat v tlaku na MFČR, jehož cílem má být optimalizace celého systému CSÚIS a naplnění prvotní myšlenky, kdy data do centrálního systému státu zasílá odpovědná účetní jednotka, a veškeré kontrolní mechanismy jiných orgánů veřejné správy jsou naplňovány prostřednictvím tohoto centrálního systém.
Návrh usneseníRada kraje
bere na vědomí:
* průběžnou informaci o pokračování implementace reformy účetnictví v podmínkách kraje;
* rozhodnutí ředitele Krajského úřadu kraje Vysočina ze dne 29. 11. 2011 ve věci způsobu zasílání dat do CSÚIS.
Odpovědnost OE
Termín průběžně
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz