Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-21-2010-02

RK-21-2010-02.doc
Číslo materiálu02
Číslo jednacíRK-21-2010-02
NázevDoporučení
Zpracoval K. Kotrba
Předkládá J. Běhounek, L. Kettner
Počet příloh
Popis problémuKraj Vysočina poskytoval dary za uhrazené regulační poplatky od 1. 2. 2009 do 1. 2. 2010 pouze pacientům ošetřeným v nemocnicích zřízených krajem Vysočina. Tyto dary poskytoval jako veřejnou podporu, a to v režimu Smlouvy o ES a Nařízení Komise (ES) č. 1998/2006 ze dne 15. 12. 2006 o použití článků 87 a 88 Smlouvy na podporu de minimis, resp. na základě Českého přechodného rámce - Programu podpory do částky 500 tisíc EUR (N 236/2009 - Czech Republic - Limited amounts of compatible aid under the Temporary Framework). Postup byl tedy plně v souladu s platnými právními předpisy.
Od 1. 2. 2010 došlo v kraji Vysočina ke změně systému poskytování darů za uhrazené regulační poplatky, a to z důvodu blížícího se vyčerpání finančních limitů daných výše uvedenými předpisy.
Také od tohoto data do současnosti kraj Vysočina postupuje nadále v plném souladu s obecně závaznými právními předpisy. O poskytnutí daru za uhrazený regulační poplatek si může požádat pacient kteréhokoliv zdravotnického zařízení či lékárny.
Návrh řešení Hejtman kraje Vysočina navrhuje Radě kraje Vysočina
a) deklarovat, že žádosti o poskytnutí daru za uhrazený regulační poplatek, který byl zaplacen po 30. 6. 2010, bude zamítat a
b) uložit odboru zdravotnictví ve spolupráci s odborem sekretariátu hejtmana a řediteli příspěvkových organizací informovat o tomto rozhodnutí přiměřeným způsobem pacienty.

K tomuto návrhu vedou především tyto důvody:
a) Kraj Vysočina se snažil cca 1,5 roku mírnit sociální dopady nekvalitní právní úpravy. Po tuto dobu vyvíjel veškerou snahu k nápravě legislativního stavu.
b) Vzhledem ke stanovisku Evropské komise a vyčerpání finančních limitů daných výše uvedenými předpisy již prakticky není možné selektivně kompenzovat pouze poplatky hrazené pacienty krajských zdravotnických zařízení.
c) Stejně významnou roli hraje i hospodářská krize, v jejímž důsledku významně poklesly příjmy rozpočtu kraje. Kvalifikovaný odhad nákladů na vyplacení darů za uhrazené regulační poplatky pro rok 2010 přitom přesahuje částku 100 milionů Kč. S ohledem na potřebu pokrýt základní povinnosti a činnosti kraje již nadále není v možnostech kraje suplovat roli státu v sociální oblasti.
d) Je třeba brát v úvahu i postup ostatních krajů a usilovat o zajištění pokud možno jednotného přístupu k problematice regulačních poplatků, jinak by mohlo docházet k prudké eskalaci migrace pacientů za zdravotnickými zařízeními a k závažnému rozkolísání vztahů mezi potřebami pacientů a kapacitami zdravotnických zařízení.
StanoviskaStanoviska nebyla vyžádána.
Návrh usneseníRada kraje
deklaruje,
že žádosti o poskytnutí daru za uhrazený regulační poplatek, který byl zaplacen po 30. 6. 2010, bude zamítat;
ukládá
odboru zdravotnictví ve spolupráci s odborem sekretariátu hejtmana a řediteli příspěvkových organizací informovat o tomto rozhodnutí přiměřeným způsobem pacienty.
Odpovědnost odbor zdravotnictví
Termín 30. 6. 2010
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz