Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-19-2010-43

RK-19-2010-43.doc  RK-19-2010-43pr1.doc
Číslo materiálu43
Číslo jednacíRK-19-2010-43
NázevVětrný park Rešice (okr. Znojmo) - stanovisko kraje Vysočina k posudku podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí (EIA)
Zpracoval J. Joneš
Předkládá Z. Ryšavý
Počet příloh
Popis problémuKraj Vysočina obdržel posudek záměru Větrný park Rešice, k němuž lze zaslat písemné vyjádření dle § 9 odst. 8 zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o EIA). Jedná se o záměr, který je z hlediska zákona o EIA řešen dlouhodobě (od května 2008).
Posudek je zpracován pro maximálně pět větrných elektráren typu Vestas V90 - 2,0 MW o celkovém výkonu 10 MW. Větrný park se předpokládá umístit mimo území kraje Vysočina, avšak při jeho hranici viz materiál RK-19-2010-43, př. 1. Od nejbližší zástavby obce Dukovany bude větrný park vzdálen cca 1240 m. Území kraje Vysočina v nejbližším katastrálním území Dukovany nebude sice stavebně dotčeno, avšak nelze vyloučit jeho závažné ovlivnění v důsledku provozu větrných elektráren (hluk, stroboskopický efekt, problém námrazy, dopad na volně žijící živočichy apod.), což dokládá i zahrnutí kraje Vysočina mezi dotčené územní samosprávné celky Krajským úřadem Jihomoravského kraje. Celková výška jednotlivých zařízení činí 150 m (105 m stožár, 90 m průměr rotoru) a v krajině se tak stavby svými parametry uplatní, avšak v případě navržené lokality se jedná o území již výrazně ovlivněné Jadernou elektrárnou Dukovany. Oznamovatelem záměru je ČEZ Obnovitelné zdroje, s. r. o., Křižíkova 788, 500 03 Hradec Králové, IČ 25938924. Plný text posudku je k dispozici v elektronické formě (spolu se souvisejícími dokumenty) v informačním systému http://tomcat.cenia.cz/eia/detail.jsp?view=eia_cr&id=JHM623 a v tištěné formě na odboru životního prostředí.
Účelem této fáze posuzování vlivů na životní prostředí (dále jen EIA) je možnost uplatnit písemná vyjádření k posudku, který obsahuje návrh stanoviska pro Krajský úřad Jihomoravského kraje (stanovisko EIA je konečným aktem v procesu EIA, představující objektivní odborný podklad pro vydání navazujících správních rozhodnutí, zejména dle stavebního zákona). Zpracovatel posudku (RNDr. Jiří Grúz) navrhuje k záměru Větrný park Rešice vydání podmíněně souhlasného stanoviska s tím, že doporučuje realizovat variantu čtyř, výjimečně pěti větrných elektráren. Posudek, který bude předmětem následného veřejného projednání (v obci Rešice dne 29. 6. 2010, 17:00 hodin) byl zpracován na základě dokumentace, popřípadě oznámení a všech podaných vyjádření k nim.
Kraj Vysočina usneseními 0744/18/2008/RK a 0307/07/2010/RK dal nesouhlasná stanoviska k oznámení a k dokumentaci EIA. Obec Dukovany, která je v rámci EIA spolu s obcí Rouchovany též dotčeným územně samosprávným celkem, vydala k oznámení i k dokumentaci nesouhlasné stanovisko s výstavbou těch větrných elektráren, které jsou blíže než 1500 m od nejbližšího obydlí obce Dukovany. Stanovisko obce Rouchovany nám není známo. Zákon o EIA stanoví, že k jednotlivým dokumentům zpracovávaným v průběhu procesu EIA se může kromě veřejnosti, dotčených obcí a dotčených správních úřadů vyjádřit též kraj jako územní samosprávný celek. S ohledem na usnesení Zastupitelstva kraje Vysočina 0302/05/2007/ZK, kterým bylo Radě kraje Vysočina uloženo zvážit možnosti realizace dalších kroků a opatření, které by zastavily nebo alespoň regulovaly živelný a nesystémový nárůst počtu větrných elektráren na území kraje Vysočina, považuje předkladatel vysoké větrné elektrárny za regionálně významné záměry s nutností informování Rady kraje Vysočina. V rámci procesu EIA je možno, aby kraj vyjádřil svůj postoj k popisovanému záměru Větrný park Rešice vyjádřením Rady kraje Vysočina k posudku záměru (na vyjádření k posudku je lhůta do 30. 6. 2010).
Návrh řešení Z důvodů uvedených v popisu problému navrhujeme Radě kraje Vysočina v souladu s ustanovením § 59 odst. 3 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů, ve vyjádření k posudku uvedeného záměru vydat nesouhlasné vyjádření. Záměr představuje výrazný zásah do krajiny, která je však ovlivněna přítomností Jaderné elektrárny Dukovany, což představuje i určité riziko v souvislosti s potenciálem rozvoje turistiky, agroturistiky a cykloturistiky, pro které je zajímavá současná krajina venkovského typu. Kromě zvýšeného bezpečnostního rizika tvorby a následného odlétávání námrazy je rizikem rovněž ztráta atraktivity prostředí v souvislosti s možnými zbytky staveb a technologií větrných elektráren po uplynutí jejich životnosti.
StanoviskaOSH
Odbor sekretariátu hejtmana souhlasí s návrhem řešení.

OPaKŽÚ
OPKŽÚ nemá k navrženému usnesení připomínky.

OKPP
OKPP souhlasí s navrženým usnesením z důvodu skutečnosti, že výstavba větrných elektráren by bezesporu změnila charakter dotčené kulturní krajiny.

ORR
Rozvoj a výstavba větrných elektráren na území kraje Vysočina nejsou zahrnuty do žádné z prioritních oblastí definovaných v Územní energetické koncepci kraje Vysočina. Přestože jde o výstavbu větrného parku mimo území kraje Vysočina, díky blízkosti k obcím v okrajových územích kraje lze z hlediska regionálního rozvoje předpokládat negativní vliv na jejich další rozvoj a kvalitu života v oblasti - zejména na případný rozvoj turismu a rekreačního potenciálu přilehlého území a také hodnotu cen soukromého majetku (nemovitostí). V těchto směrech je dotčené území kraje Vysočina sice již poznamenáno existencí Jaderné elektrárny Dukovany, ovšem ta představuje na rozdíl od případně vzniklých větrných elektráren důležitý energetický zdroj celorepublikového významu.

OM
Záměrem není přímo dotčen majetek ve vlastnictví kraje Vysočina. Vzdálenost nejbližšího stožáru VE od silnice III/15249 ve vlastnictví kraje je cca 450 m.

ODSH
ODSH souhlasí s návrhem usnesení; upozorňujeme na ochranná pásma silnic II. a III. tříd a povinnost napojení místních a účelových komunikací na silnice II. a III. tříd v souladu s povolením dle § 10 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích. Silničním správním úřadem v těchto věcech je obecní úřad obce s rozšířenou působností.

OÚPSŘ
Výstavbou větrných elektráren na k. ú. Rešice (okr. Znojmo) dojde k dotčení území nadmístním vlivem, který přesahuje území více obcí. Větrné elektrárny nelze umisťovat v nezastavěném území a pro jejich umísťování je nutné vymezení ploch v územně plánovací dokumentaci (ÚPD). Tyto plochy svým významem, dosahem či využitím ovlivňují více obcí a větrné elektrárny představují zcela nepochybně nadmístní prvek, tudíž musí být vymezeny v územně plánovací dokumentaci nadřazené územně plánovací dokumentaci obce - v zásadách územního rozvoje kraje. Pokud s nimi nadřazená ÚPD nepočítá, nesmí o nich obec rozhodovat samostatně ve svém územním plánu. V souvislosti s tímto též odkazujeme na rozsudky NSS: rozsudek 5 Ao 1/2009 - 186 ze dne 3. 7. 2009 k ZÚR kraje Vysočina, rozsudek 9 Ao 3/2009 - 59 ze dne 18. 11. 2009 k PÚR ČR 2008, rozsudek 1 Ao 1/2009 - 185 ze dne 23. 9. 2009 k Územnímu plánu obce Vysoká nad Labem.
S výstavbou větrného parku Rešice ani s umístěním plochy v ÚPD v blízkosti hranic kraje Vysočina nelze souhlasit proto, že dojde k ovlivnění krajinného rázu území přímo sousedících obcí v kraji Vysočina a to zejména s ohledem na priority kraje stanovené v Zásadách územního rozvoje kraje Vysočina: Vytvářet podmínky pro péči o přírodní, kulturní a civilizační hodnoty.
Ke zveřejněné dokumentaci připomínáme, že stavební uzávěru na k. ú. Rešice z platného rozhodnutí tehdejšího ONV Třebíč č. j. VÚP 3913/82, 2001/83 - Nv ze dne 24. 10. 1984 (ochranné pásmo JE Dukovany) nelze měnit ani rušit územně plánovací dokumentací.

OLVHZ
K předkládanému materiálu Větrný park Rešice - posudek do RK č. 19/2010 nemáme připomínek.

OZ
OZ nemá k návrhu usnesení připomínky.
Návrh usneseníRada kraje
dává
v souladu s § 9 zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů jako orgán kraje příslušný dle § 59 odst. 3 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení) ve znění pozdějších předpisů toto vyjádření:
Vysočina, kraj se sídlem v Jihlavě, jako dotčený územní samosprávný celek, z důvodů:
a) zdůraznění skutečnosti, že elektrická energie vyrobená s využitím energie větru je čistou energií z tzv. obnovitelných zdrojů, ale zároveň patří k energii zatížené relativně vysokými výrobními náklady;
b) závislosti větrných elektráren na vnějších vlivech (dostatečná síla větru) a nutnosti zabezpečit dodávky elektrické energie v momentě výpadku větrných elektráren záložními zdroji (což může představovat pro energetickou soustavu ČR závažný problém v případě masivního rozvoje výstavby větrných elektráren);
c) vnímání rizika poškození atraktivity prostředí zbytky staveb a technologií větrných elektráren po uplynutí jejich technické či morální životnosti;
d) potřeby ochrany přírodního a rekreačního potenciálu území;
e) ochrany bezpečnosti a zdraví osob pohybujících se po pozemní komunikaci;
f) stavební uzávěry kolem Jaderné elektrárny Dukovany vyhlášené ONV v Třebíči dne 24. 10. 1984 (k. ú. Rešice a Horní Dubňany);
g) dojde k ovlivnění krajinného rázu území přímo sousedících obcí v kraji Vysočina a to zejména s ohledem na priority kraje stanovené v Zásadách územního rozvoje kraje Vysočina: Vytvářet podmínky pro péči o přírodní, kulturní a civilizační hodnoty;
nesouhlasí
se záměrem Větrný park Rešice a v rámci posuzování podle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, požaduje vypořádání tohoto vyjádření a v jeho smyslu úpravu návrhu stanoviska (§ 9 odst. 10 zákona o EIA).
Odpovědnost OŽP
Termín 23. 6. 2010
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz