Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-07-2010-53

RK-07-2010-53.doc  RK-07-2010-53pr1.doc
Číslo materiálu53
Číslo jednacíRK-07-2010-53
NázevVětrný park Rešice (okr. Znojmo) - stanovisko kraje k dokumentaci dle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí
Zpracoval J. Joneš
Předkládá Z. Ryšavý
Počet příloh
Popis problémuKraj Vysočina obdržel dokumentaci záměru Větrný park Rešice , k níž lze zaslat písemné vyjádření dle § 8 odst. 3 zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o EIA ).
Dokumentace je zpracována pro pět větrných elektráren typu Vestas V90 o celkovém výkonu 10 MW. Větrný park se předpokládá umístit mimo území kraje Vysočina, avšak při jeho hranici viz materiál RK-07-2010-53, př. 1. Od nejbližší zástavby obce Dukovany bude větrný park vzdálen cca 1240 m. Území kraje Vysočina v nejbližším katastrálním území Dukovany nebude sice stavebně dotčeno, avšak nelze vyloučit jeho závažné ovlivnění v důsledku provozu větrných elektráren (hluk, stroboskopický efekt, problém námrazy, dopad na volně žijící živočichy apod.), což dokládá i zahrnutí kraje Vysočina mezi dotčené územní samosprávné celky Krajským úřadem Jihomoravského kraje. Celková výška jednotlivých zařízení činí 150 m (105 m stožár, 45 m průměr rotoru) a v krajině se tak stavby svými parametry uplatní, avšak v případě navržené lokality se jedná o území již výrazně ovlivněné Jadernou elektrárnou Dukovany. Oznamovatelem záměru je ČEZ Obnovitelné zdroje, s.r.o., Křižíkova 788, 500 03 Hradec Králové, IČ 25938924. Plný text dokumentace je k dispozici v elektronické formě (spolu se souvisejícími dokumenty) v informačním systému http://tomcat.cenia.cz/eia/detail.jsp?view=eia_cr&id=JHM623 a v tištěné formě na odboru životního prostředí.
V této fázi posuzování vlivů na životní prostředí (dále jen EIA ) je možnost uplatnit písemná vyjádření k dokumentaci zpracované na základě závěru zjišťovacího řízení, který byl Krajským úřadem Jihomoravského kraje vydán dne 18. 6. 2008. Kraj Vysočina usnesením 0744/18/2008/RK dal nesouhlasné stanovisko k oznámení EIA, tedy ve fázi zjišťovacího řízení. Obec Dukovany, která je v rámci EIA spolu s obcí Rouchovany též dotčeným územně samosprávným celkem, vydala k oznámení nesouhlasné stanovisko s výstavbou těch větrných elektráren, které jsou blíže než 1500 m od nejbližšího obydlí obce Dukovany. Stanovisko obce Rouchovany není známo. Zákon o EIA stanoví, že k jednotlivým dokumentům zpracovávaným v průběhu procesu posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) se může kromě veřejnosti, dotčených obcí a dotčených správních úřadů vyjádřit též kraj jako územní samosprávný celek. S ohledem na usnesení Zastupitelstva kraje Vysočina 0302/05/2007/ZK, kterým bylo Radě kraje Vysočina uloženo zvážit možnosti realizace dalších kroků a opatření, které by zastavily nebo alespoň regulovaly živelný a nesystémový nárůst počtu větrných elektráren na území kraje Vysočina, považuje předkladatel vysoké větrné elektrárny za regionálně významné záměry s nutností informování Rady kraje Vysočina. V rámci procesu posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) je možno, aby kraj vyjádřil svůj postoj k popisovanému záměru Větrný park Rešice vyjádřením Rady kraje Vysočina k dokumentaci záměru (na vyjádření k dokumentaci je lhůta do 13. 3. 2010).
Návrh řešení Z důvodů uvedených v popisu problému navrhujeme Radě kraje Vysočina v souladu s ustanovením § 59 odst. 3 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů, ve vyjádření k dokumentaci uvedeného záměru vydat nesouhlasné stanovisko. Záměr představuje výrazný zásah do krajiny, která je však ovlivněna přítomností Jaderné elektrárny Dukovany, což představuje i určité riziko v souvislosti s potenciálem rozvoje turistiky, agroturistiky a cykloturistiky, pro které je zajímavá současná krajina venkovského typu. Kromě zvýšeného bezpečnostního rizika tvorby a následného odlétávání námrazy je rizikem rovněž ztráta atraktivity prostředí v souvislosti s možnými zbytky staveb a technologií větrných elektráren po uplynutí jejich životnosti.
StanoviskaOSH
Z dokumentace záměru Větrný park Rešice vyplývá, že výstavba jednotlivých větrných elektráren není plánována v blízkosti obytné zástavby ani v těsné blízkosti pozemních komunikací (VTE 1 o celkové výšce 150 m má být umístěna ve vzdálenosti cca 500 m od komunikace č. III/15249 Rouchovany - Dukovany). Tato větrná elektrárna (VTE 1) má však být vzdálena pouze cca 130 m od hranic katastrálního území obce Rouchovany a v zimním období proto nelze vyloučit negativní vliv na bezpečnost jeho obyvatel.
Při využití technologie, která v zimním období spolehlivě nezamezí tvorbě námrazy na lopatkách rotorů větrných elektráren a její následné odlétávání, by provoz Větrného parku Rešice mohl představovat zvýšené bezpečnostní riziko a stát se potenciálním zdrojem ohrožení životů a zdraví osob a zvířat nacházejících se v zimním období v okolí větrných elektráren.
Technicko-organizační opatření řešení problémů s námrazou realizovaná na podobných objektech jiného stavebníka (investora) však prozatím nejsou v praxi dostatečně ověřena resp. jeví se jako nedostatečně účinná.
Ani opatření ve formě instalace výstražných cedulí upozorňujících na možné odpadávání námrazy v zimních měsících riziko nesnižuje na přijatelnou míru.
OSH doporučuje radě kraje nepodporovat realizaci záměru Větrný park Rešice .

OPaKŽÚ
Nemá k návrhu usnesení připomínky.

OKPP
Souhlasí s navrženým usnesením z důvodu skutečnosti, že výstavba větrných elektráren zásadně změní charakter dotčené kulturní krajiny a z hlediska státní památkové péče je jedním z aktuálních ohrožení společenského uplatnění kulturních památek v dané lokalitě změnou jejich přirozeného prostředí.

ORR
Rozvoj a výstavba větrných elektráren na území kraje Vysočina nejsou zahrnuty do žádné z prioritních oblastí definovaných v Územní energetické koncepci kraje Vysočina.
Přestože jde o výstavbu větrného parku mimo území kraje Vysočina, díky blízkosti k obcím v okrajových územích kraje lze z hlediska regionálního rozvoje předpokládat negativní vliv na jejich další rozvoj a kvalitu života v oblasti - zejména na případný rozvoj turismu a rekreačního potenciálu přilehlého území a také hodnotu cen soukromého majetku (nemovitostí). V těchto směrech je dotčené území kraje Vysočina sice již poznamenáno existencí Jaderné elektrárny Dukovany, ovšem ta představuje na rozdíl od případně vzniklých větrných elektráren důležitý energetický zdroj celorepublikového významu.


OM
Souhlasí s návrhem usnesení.

ODSH
Souhlasí s návrhem usnesení; upozorňuje na ochranná pásma silnic II. a III. tříd a povinnost napojení místních a účelových komunikací na silnice II. a III. tříd v souladu s povolením dle § 10 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích. Silničním správním úřadem v těchto věcech je obecní úřad obce s rozšířenou působností.

OÚPSŘ
Lze předpokládat, že výstavba větrných elektráren na hranici krajů se zejména svým vlivem na krajinný ráz a vlivem na životní prostředí dotýká více správních obvodů obcí s rozšířenou působností. Jedním z podkladů pro posouzení tohoto vlivu bude Strategie ochrany krajinného rázu kraje Vysočina po jejím dokončení a projednání Zastupitelstvem kraje Vysočina.
Z hlediska územního plánování se lze k výstavbě VE vyjadřovat na základě vydaných ZÚR kraje Vysočina.
Zásady a priority stanovené v ZÚR kraje Vysočina nejsou z hlediska územního plánování přímo dotčeny výstavbou VE v sousedním Jihomoravském kraji.
Upozorňujeme, že v blízkosti výstavby VE je na území kraje Vysočina vymezena územně plánovací dokumentací kraje Vysočina rezervní plocha pro ověření lokalizace a rozsahu rozšíření Jaderné elektrárny Dukovany v rozsahu EDU a pro dotčené území je již zpracována Studie plochy pro ověření lokalizace a rozsahu rozšíření Jaderné elektrárny Dukovany. Dále je v ZÚR kraje Vysočina navrženo nadzemní vedení ZVN 400kV TR Slavětice - hranice Jihomoravského kraje.
Dále upozorňujeme, že dle našich podkladových materiálů výše uvedená výstavba VE zasahuje na území Jihomoravského kraje do území stavební uzávěry kolem Jaderné elektrárny Dukovany vyhlášené ONV v Třebíči dne 24. 10. 1984 (k.ú. Rešice a Horní Dubňany).

OLVHZ
Bez připomínek.

OZ
Problematika životního prostředí je natolik složitá, že nikdo z odboru zdravotnictví tuto otázku není schopen kvalifikovaně posoudit.
Návrh usneseníRada kraje
dává
v souladu s § 8 zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů jako orgán kraje příslušný dle § 59 odst. 3 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení) ve znění pozdějších předpisů toto vyjádření:
Vysočina, kraj se sídlem v Jihlavě, jako dotčený územní samosprávný celek, z důvodů:
a) zdůraznění skutečnosti, že elektrická energie vyrobená s využitím energie větru je čistou energií z tzv. obnovitelných zdrojů, ale zároveň patří k energii zatížené relativně vysokými výrobními náklady;
b) závislosti větrných elektráren na vnějších vlivech (dostatečná síla větru) a nutnosti zabezpečit dodávky elektrické energie v momentě výpadku větrných elektráren záložními zdroji (což může představovat pro energetickou soustavu ČR závažný problém v případě masivního rozvoje výstavby větrných elektráren);
c) vnímání rizika poškození atraktivity prostředí zbytky staveb a technologií větrných elektráren po uplynutí jejich technické či morální životnosti;
d) potřeby ochrany přírodního a rekreačního potenciálu území;
e) ochrany bezpečnosti a zdraví osob pohybujících se po pozemní komunikaci;
f) stavební uzávěry kolem Jaderné elektrárny Dukovany vyhlášené ONV v Třebíči dne 24. 10. 1984 (k.ú. Rešice a Horní Dubňany);
nesouhlasí se záměrem Větrný park Rešice a při dalším posuzování podle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, požaduje kromě zohlednění tohoto nesouhlasu i posuzování synergického působení Výstavba větrného parku Horní Dubňany v k. ú. Horní Dubňany, Rešice, Tulešice .
Odpovědnost OŽP
Termín 9. 3. 2010
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz