Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-02-2010-43

RK-02-2010-43.doc  RK-02-2010-43pr1.doc
Číslo materiálu43
Číslo jednacíRK-02-2010-43
NázevReforma účetnictví státu a její implementace v podmínkách kraje
Zpracoval E. Janoušková
Předkládá E. Janoušková
Počet příloh
Popis problémuVláda ČR dne 23. května 2007 přijala usnesení k vytvoření účetnictví státu. Cílem účetnictví státu je vytvoření podmínek pro efektivní zajištění správných, úplných a včasných informací o hospodářské situaci státu a příslušných účetních jednotek. Reforma účetnictví státu se vztahuje mj. také na územně samosprávné celky a jimi zřizované příspěvkové organizace. Nejvýznamnějšími změnami, které jsou zahrnuty v příslušné legislativě, která postupně vchází v platnost, je:
- akruální princip (účtování o pohledávkách a závazcích a nákladech a výnosech do období, se kterým věcně a časově souvisejí;
- účtování o časovém rozlišení a dohadných účtech;
- účtování odpisů dlouhodobého majetku (tento princip bude realizován až od roku 2011);
- účtování o opravných položkách (u pohledávek od 1. 1. 2010, u majetku od
1. 1. 2011) a o rezervách;
- oceňování majetku reálnou hodnotou;
- závazné účtování na podrozvahových účtech;
K realizaci účetní reformy na úrovni kraje jako účetní jednotky jmenoval ředitel úřadu pracovní tým. Tým je složen z pracovníků ekonomického odboru, odboru informatiky a oddělení hospodářské správy a koordinátorem týmu je ředitelka Sekce pro ekonomiku a podporu Eva Janoušková. Základním úkolem týmu je připravit účetní systém kraje Vysočina a navazující provozní systémy na legislativní požadavky tak, aby byly naplněny zákonné termíny. Konkrétně to znamená:
- revidovat vnitřní předpisy a vnitřní postupy krajského úřadu,
- nastavit všechny potřebné postupy v rámci účetnictví (zavedení dočasných opatření pro zajištění účtování před úplným splněním požadavků reformy účetnictví, realizovat převodový můstek, zavést nové předkontace a nový účtový rozvrh, připravit a testovat nové výkazy, zabezpečit reklasifikaci majetku, zabezpečit postupy pro provádění inventarizace)
- posoudit a případně přehodnotit personální zdroje na ekonomickém odboru
- upravit účetní software
- informovat dotčené subjekty (úředníky zařazené do krajského úřadu) a zabezpečit metodikou pomoc pro obce a zřizované příspěvkové organizace
- dořešit systémově sběr dat z obcí a jejich přádávání do aplikace státního výkaznictví (řešení pro rok 2011)
Základním problémem celé implementace je neexistence všech prováděcích předpisů anebo jejich opožděné vydávání (České účetní standardy pro jednotlivé oblasti začaly vycházet až v závěru prosince roku 2009), nedostatečná a opožděná metodická pomoc ze strany Ministerstva financí zejména ve fázi přípravy přechodu, a z toho vyplývající nutnost řešit změny překotně, navíc v exponované době současného provádění účetní závěrky za rok 2009.
Ministr financí ČR k realizaci účetní reformy, konkrétně k její další části Státní pokladna , jmenoval projektový tým pro Integrovaný informační systém Státní pokladny a požadoval svým dopisem č.j. 12/97 961/2009-126, aby hejtman kraje jmenoval do tohoto týmu zástupce kraje. S ohledem na zákon o krajích (§ 69, odst. 2, písmeno e)) je k takovému úkonu oprávněn ředitel úřadu. Z důvodu zajištění informovanosti rady kraje je radě kraje předána informace o složení tohoto týmu a je uvedena v příloze č. 1.
Účetní reforma se vztahuje také na zřizované příspěvkové organizace. Zákon
č. 563/1991 Sb. o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, stanoví nově v § 9 rozsah vedení účetnictví pro zřizované příspěvkové organizace. Umožňuje, aby jejich zřizovatel rozhodl, zda povedou účetnictví ve zjednodušeném rozsahu. Do současné chvíle úřad neobdržel žádnou žádost z příspěvkové organizace, ve které by žádala o souhlas zřizovatele s vedením účetnictví ve zjednodušeném rozsahu. Pokud by se tak stalo, úřad by nedoporučoval přechod některých příspěvkových organizací na zjednodušené účetnictví, zejména z důvodu zachování jednotnosti při účtování a případné následné práce s datovými výstupy.
Návrh řešení Navrhuje se, aby rada kraje vzala na vědomí informaci o stavu implementace reformy účetnictví státu na kraji Vysočina, dále o osobách, jmenovaných za kraj Vysočina do projektového týmu Integrovaného informačního systému Státní pokladny a informaci o variantní možnosti rozsahu vedení účetnictví u zřizovaných příspěvkových organizací podle § 9 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů.
StanoviskaStanoviska nebyla vyžádána.
Návrh usneseníRada kraje
bere na vědomí
informaci o stavu implementace reformy účetnictví státu na kraji Vysočina, informaci o osobách, jmenovaných za kraj Vysočina do projektového týmu Integrovaného informačního systému Státní pokladny podle materiálu RK-02-2010-43 př. 1 a informaci o variantní možnosti rozsahu vedení účetnictví u zřizovaných příspěvkových organizací podle § 9 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů.
Odpovědnost EKO, OI, oHS, Ř SEP
Termín 30. 6. 2010
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz