Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-13-2009-10

RK-13-2009-10.doc  RK-13-2009-10pr1.doc
Číslo materiálu10
Číslo jednacíRK-13-2009-10
NázevPřevod dlouhodobého movitého majetku z vlastnictví kraje do vlastnictví nemocnic
Zpracoval M. Palán, A. Krištofová
Předkládá A. Krištofová
Počet příloh
Popis problémuMateriál se zabývá otázkou převodu dlouhodobého movitého majetku z vlastnictví kraje do vlastnictví nemocnic zřizovaných krajem. Nemovitý majetek ve vlastnictví kraje budou nemocnice nadále užívat na základě smlouvy o nájmu.
Novela zákona č. 235//2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, platná od 1. 1. 2009, znamená, že kraj se stane v letošním roce plátcem DPH a tato skutečnost bude mít dopady do jeho hospodaření. Druhou významnou legislativní změnou je novela zákona č. 250/2000, o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, platná od 1. 4. 2009, která přiznává příspěvkovým organizacím právo nabývat (vlastnit) majetek pro výkon činností, pro které byly zřízeny.
Nemocnice zřizované krajem hospodaří s dlouhodobým (investičním) majetkem ve vlastnictví kraje na základě nájemních smluv. V případě zachování stávajícího nájemního vztahu k tomuto majetku bude dopad do hospodaření těchto subjektů činit cca 30 mil. Kč ročně. Z tohoto hlediska je dále ekonomicky neudržitelné zachovávat stávající systém užívání majetku za úplatu, tedy ve formě nájemného. To v daném případě znamená využít nové právní úpravy zákona č. 250/2000 Sb. (§ 27) a rozhodující část tohoto majetku, tedy movité věci převést do vlastnictví nemocnic zřizovaných krajem. Toto opatření umožní nemocnicím jako vlastníkovi vedle účetních odpisů pro tvorbu zdrojů investičního fondu uplatnit pro daňové účely daňové odpisy jako uznatelný náklad. Pro úplnost zbývá uvést, že tohoto efektivního cíle nelze dosáhnout cestou darováním majetku (tj. bezúplatným převodem), neboť tomu brání § 27 písm. ch) zákona č. 586/1992 Sb., tedy, že takto nabytý majetek je vyloučen z (daňového) odepisování.
K dosažení výše uvedené daňové uznatelnosti daňových odpisů je jediným možným opatřením provést tento převod majetku kraje do vlastnictví nemocnic jeho prodejem, tedy na základě úplatného převodu podle kupní smlouvy. K vyloučení faktoru tzv. spojených osob (§ 23 odst. 7 zákona č. 586/1992 Sb.) při stanovení kupní ceny je nutné stanovení ceny převáděného majetku soudním znalcem. V daném případě ocenění majetku provedl soudní znalec Ing. K. Sankot. Prodej majetku bude pro nemocnice znamenat zvýšenou potřebu zdrojů k úhradě kupní ceny, kterými v současnosti nedisponují a z tohoto důvodu se navrhuje sjednat její splatnost se závazkovou dobou delší než jeden rok. Východiskem za dané situace je posílení zdrojů nemocnic ve formě zvýšené tvorby jejich rezervního fondu, neboť v souladu se zákonem č. 250/2000 Sb. je zdrojem tvorby fondu příděl ze zlepšeného výsledku hospodaření a též i peněžní dary nebo případné poskytnutí investiční půjčky.
Pro úplnost je třeba poznamenat, že případná investiční dotace z rozpočtu kraje na pořízení tohoto majetku neřeší otázku daňového zatížení nemocnic. Je to proto, že vstupní cena hmotného majetku, ze které se stanovují daňové odpisy, tedy daňově uznatelný náklad k dosažení výnosů, se snižuje o poskytnuté dotace z veřejných rozpočtů. V našem případě tedy nelze z takto pořízeného majetku daňové odpisy uplatnit. Vedle úplatného převodu majetku, jehož předmětem je prodej majetku se zůstatkovou cenou převyšující částku 40 tis. Kč, se dále navrhuje bezúplatný převod movitých věcí do vlastnictví nemocnic. Jedná se o tu část dlouhodobého majetku, kterou nemocnice užívají také v nájemním vztahu, ale jeho zůstatková cena se v důsledku účetního odpisování snížila na úroveň nižší než 40 tis. Kč. Možnost bezúplatného převodu majetku vyplývá z § 27 odst. 5 písm. a) zákona č. 250/2000 Sb. a zbývá k tomu jen dodat, že naprostá většina tohoto majetku je zcela odepsána, tedy jeho zůstatková hodnota je velmi nízká, většinou nulová.
Usnesením č. 1748/38/2008 ze dne 28. 12. 2008 rada kraje přijala blokační omezení ve věci zcizení majetku, který byl svěřen do správy příspěvkových organizací, a to v tomto znění:
Rada kraje
ukládá
1. ředitelům příspěvkovým organizacím zřízených krajem
a. nečinit a neprovádět pro období 1. období 2009 žádné majetkoprávní úkony s movitým majetkem kraje, který jim byl svěřen do správy, a které souvisejí s jeho zcizením, tedy zejména s jeho prodejem;
b. informaci o plnění povinnosti uvedené v předchozím bodě a) sdělit v elektronické podobě věcně příslušnému odboru krajského úřadu vykonávající za zřizovatele zřizovatelskou funkci, a sice za období 1. čtvrtletí 2009 do 20. 4. 2009 a za 1. pololetí 2009 do 20. 7. 2009; .
Důvodem pro přijetí tohoto omezujícího ustanovení bylo v předstihu přijmout některá dílčí opatření k zajištění přípravy a plynulého přechodu kraje do role plátce DPH. Vzhledem k tomu, že pokud kraj svěřuje majetek kraje do správy příspěvkových organizací, nedostává za toto svěření žádnou úplatu. Proto z hlediska DPH je kraj v postavení osoby nepodléhající dani, neboť svěření majetku do správy se považuje za výkon veřejné správy. Z tohoto důvodu je třeba výše uvedené regulační opatření operativně zrušit.
Návrh řešení Ekonomický odbor předkládá v příloze č. RK-13-2009-10, př. 1 katalog nezbytných kroků, které řeší převod vlastnického práva z kraje na nemocnice. Změna vlastnictví vytváří předpoklady, aby nemocnice měly stejná práva na uznání všech nákladů vynaložených k dosažení zdanitelných příjmů včetně práva na uplatnění daňových odpisů z majetku, jako je mají státní příspěvkové organizace.
Aby záměr převodu vlastnictví majetku mohl vstoupit do realizační fáze, předcházela tomu řada odborných konzultací a jednání ve věcech týkajících se zejména:
1. přípustnost prodeje movitých věcí z hlediska zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách
2. splnění nabídkové povinnosti vůči státu u movitých věcí pořízených před 1. 1. 2003 s účastí státního rozpočtu dle zákona č. 245/2006 Sb., o veřejných neziskových ústavních zdravotnických zařízení
3. prošetření financování majetku pořízeného prostřednictvím ISPROFIN po 1. 1. 2003 z hlediska blokačních ustanovení ve věci jeho zcizení dle rozhodnutí ústředního orgánu státní správy
4. zajištění soudněznaleckých posudků k ocenění majetku pro stanovení kupní ceny.

Po proběhnutí výše uvedených kroků ekonomický odbor navrhuje, aby v období, než se kraj stane plátcem DPH (nejpozději k 1. 9. 2009), byla přijata v orgánech kraje příslušná rozhodnutí zejména v otázkách:
a) ukončení smluv o nájmu movitého majetku
b) úplatného a bezúplatného převodu movitého majetku do vlastnictví nemocnic
K zajištění podmínek dle zákona č. 137/2006 Sb. je nezbytné zadat veřejnou zakázku ve formě jednacího řízení bez uveřejnění (§ 23 odst. 4 zákona), kdy jednotlivé nemocnice vyzvou kraj jako stávajícího vlastníka movitého majetku k projednání podmínek prodeje a ceny a výsledkem bude uzavření kupní smlouvy.
Ekonomický odbor dále navrhuje zrušit bod 1 usnesení č. 1748//38/2008/RK ze dne 28. 12. 2008, kterým se uvolňuje dočasný zákaz prodeje movitého majetku kraje, který byl svěřen do správy příspěvkovým organizacím.
StanoviskaPřevod movitých věcí do vlastnictví nemocnic byl projednán ve finančním výboru dne
30. 3. 2009 a v rozpočtové komisi dne 3. 4. 2009 a oba orgány souhlasí s navrhovaným postupem.
Odbor zdravotnictví souhlasí s navrženým postupem převodu majetkového práva na nemocnice.
Majetkový odbor nemá námitek k předloženému návrhu.
OSŘKŽÚ - oddělení právní a krajského živnostenského úřadu nemá k návrhu usnesení připomínky.
Návrh usneseníRada kraje
doporučuje
zastupitelstvu kraje schválit Katalog opatření při řešení převodu dlouhodobého movitého majetku z vlastnictví kraje do vlastnictví nemocnic dle materiálu RK-13-2009-10, př. 1;
* * rozhoduje
zrušit bod 1 usnesení č. 1748//38/2008/RK ze dne 28. 12. 2008;
ukládá
vedoucímu odboru zdravotnictví informovat ředitele nemocnic zřizovaných krajem o předpokládaném ukončení smluv o nájmu movitých věcí mezi krajem jako pronajímatelem a příslušnou nemocnicí jako nájemcem k 31. 5. 2009 včetně dalšího postupu při převodu tohoto majetku do vlastnictví nemocnic dle materiálů RK-13-2009-10 a RK-13-2009-10, př. 1.
Odpovědnost odbor zdravotnictví, odbor ekonomický
Termín 20. 4. 2009
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz